Reklama

Agregátor zdrojů


Odsouzen k úspěchu. Niki Lauda musel vítězit

auto.idnes.cz - 1 hod 3 min zpět

V pondělí zemřel Niki Lauda, hrdina závodních tratí, jehož zjizvená tvář se stala mementem pro všechny ostatní. Byl to především muž s nesmírnou odvahou, inteligencí i originálním smyslem pro humor.

Range Rover Evoque: Minimalistický crossover s geny offroadu (první jízdní dojmy)

Autoweb - 7 hod 2 min zpět

Kompaktní crossover Range Rover Evoque se při svém uvedení na trh stal trefou do černého. Land Rover představil duchovního nástupce modelu Freelander na úplném začátku boomu kategorie SUV, čímž si získal silnou pozici na trhu. Luxusní nástupce cílil na movitější klientelu, která si jej okamžitě oblíbila. Evoque je nejrychleji prodávaný Land Rover všech dob.

Během přibližně osmi let produkce zvládl Land Rover prodat více než 770 000 exemplářů po celém světě. V listopadu minulého roku byla v Londýně představena druhá generace, která podle prvních odhadů bude pokračovat v úspěšných prodejích. Přestože se zvenku může zdát jako drobný facelift původního vozu, nenechte se zmást. Nástupce je zcela nové auto.

Zdroj: Land Rover

Nový Range Rover Evoque je postavený na nejnovější platformě Premium Transverse Architecture, která byla vyvinuta z různých materiálů a s ohledem na budoucí elektrifikaci. Evoque je k dispozici s mild-hybridním hnacím ústrojím MHEV pracujícím s napětím 48 V, s tříválcovým plug-in hybridem, s tříválcovými a čtyřválcovými zážehovými motory nebo vznětovými jednotkami.

Půdorys vozu je téměř beze změn, ale byl prodloužen rozvor a zkráceny převisy karoserie. Inženýři tím získali cenné milimetry při navrhování modernizovaného prostornějšího interiéru. Rozvor náprav prodloužený o 20 milimetrů zajišťuje více místa pro kolena ve druhé řadě sedadel. Zavazadlový prostor je o deset procent větší a nabízí objem 591 litrů.

Zdroj: Land Rover

Designéři se při navrhování exteriéru rozhodli zachovat, ale zjednodušit hlavní rysy minulé generace. Na první pohled se oba vozy mohou zdát velmi podobné, ale rozdíly jsou výrazné. Veškeré křivky jsou uhlazené. Na přídi se změnil tvar větracích otvorů, boční prolisy byly odstraněny a záď nese přepracované svítilny a další prvky. Důležitým elementem jsou zapuštěné kliky dveří, které se vysouvají po odemčení vozu.

Prostorný interiér zaujme především milovníky minimalismu a kvalitního zpracování. Tvary palubní desky jsou jednoduché a čisté. Bezpečnostní a komfortní funkce nového Evoque se ovládají dotykovými tlačítky a jedinými mechanickými ovladači jsou otočné ovladače ve spodní části středové konzole, jejichž funkce se mění v závislosti na zvoleném nastavení infotainmentu. Mohou sloužit ke změně jízdních režimů, ovládání teploty klimatizace či úpravě otáček ventilátoru.

Zdroj: Land Rover

Evoque se snaží zaujmout i skupinu zákazníků, kterým není lhostejné životní prostředí. Kromě klasického koženého čalounění je v nabídce i látkové čalounění vyrobené z eukalyptu. Ptáte se, proč se inženýři rozhodli použít zrovna eukalyptus? Při svém růstu spotřebuje méně vody, než kolik je potřebné při výrobě jiných materiálů. Některé části interiéru a vozu jsou navíc vyrobené z recyklovaných materiálů. Land Rover uvádí, že při výrobě využívá až 53 nepotřebných LET láhví pro každé auto.

Zvýšená pozice za volantem umožňuje dostatečný přehled o dění okolo vozu, který dále zlepšuje asistenční systém ClearSight. Za pomoci několika kamer sleduje prostor okolo vozu. Získané záběry umí spojit a zobrazit na hlavním displeji infotainmentu. Nový Range Rover Evoque je první automobil na světě vybavený technologií Ground View, která vytváří dojem průhledné kapoty. Řidič tak má dokonalý přehled o dění pod předními koly, čímž je usnadněno parkování u obrubníků nebo průjezd malým prostorem v terénu.

Zdroj: Land Rover

Součástí kamerového systému ClearSight je vnitřní zpětné zrcátko vybavené obrazovkou s vysokým rozlišením. Pokud ve výhledu vzad překáží cestující nebo vysoký náklad v zavazadlovém prostoru, lze zobrazení přepnout na obraz pořizovaný kamerou umístěnou v pomyslné ploutvi v zadní části střechy. Šikovná technologie usnadňuje přehled o dění za vozidlem při parkování či na dálnici, ale oproti běžnému zrcátku bohužel zkresluje a přesný odhad vzdálenosti je složitý.

Nový Range Rover Evoque jsem si mohl poprvé vyzkoušet v Hamburku, druhém největším městě Německa. Přepracovaný interiér nabízí obrovský prostor i na zadních sedadlech, ale především mne zaujalo výborné odhlučnění. Vzhledem k velkým rozměrům lze zaslechnout aerodynamický hluk v oblasti přední části střechy, ale zvláště hluk zážehového motoru je v nízkých otáčkách skoro nepostřehnutelný.

Zdroj: Land Rover

Podvozek je skvěle naladěný, přenáší pouze minimum rázů od příčných nerovností a v komfortním nastavení se mírně houpe. Jízda v městském provozu i na dlouhých dálničních cestách je hladká a tichá. Ani hnací ústrojí se nenechává zahanbit. Motory mají dostatek výkonu, převodovka řadí hladce a elektromotor při plachtění rekuperuje a zpomaluje vůz přijatelnou silou.

Ačkoliv se nový Evoque stane módním doplňkem, který převážně bude součástí života ve velkých městech, v terénu dokazuje, že se v jeho útrobách skrývá opravdový Land Rover. Jízdní schopnosti na umělé offroadové trati na mne udělaly obrovský dojem. I druhá generace Evoque dokáže projet náročným terénem, který nejlépe ověří výsledek snažení konstruktérů.

Zdroj: Land Rover

Karoserie je extrémně tuhá a zkoušku křížení zvládá s přehledem bez skřípání a vrzání. Evoque hravě zvládá i další náročné zkoušky, jakými jsou strmá stoupání a klesání či velké boční náklony. Vše, co nový Range Rover Evoque zvládne projet, si můžete prohlédnout v přiložené galerii.

Po několika hodinách strávených za volantem nové generace Range Roveru Evoque mohu s jistotou říci, že se povedl po všech stránkách. Slabiny, k nimž se řadí například ošklivá plastová pádla řazení pod volantem, jsou malé a bezvýznamné. Na běžných cestách hýčká pohodlím a tichem a s velkou průchodností terénem se nezastaví před ničím. Vypadá to, že Angličané navrhli další povedené auto.

Toyota Supra od dvorního tunera přidává karbon a devatenáctky

Autoweb - 8 hod 3 min zpět

O sportovní kupé Toyota GR Supra je mezi zákazníky velký zájem. Výrobní kvóty na letošní rok jsou beznadějně vyprodané. Pokud si vůz objednáte v těchto dnech, dostanete jej nejdříve v prvním čtvrtletí roku 2020.

Nová Supra se zatím nedostala do showroomů prodejců, ale dvorní tuner Toyota Racing Development (TRD) představil první oficiální úpravu. Balíček se skládá z nových karbonových doplňků a devatenáctipalcových dvacetipaprskových kol.

TRD vyrobilo všechny doplňky karoserie z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny. Balíček se skládá z předního splitteru, nástavců prahů a bočních nástavců zadního difuzoru. Karbonový díl použitý na úrovni dveří není obyčejnou ozdobou, protože omezuje turbulence obtékajícího vzduchu. Nejvýraznějším novým prvkem na zádi je větší spoiler na víku zavazadlového prostoru.

Úprava je zatím k dispozici pouze na japonském trhu a není známo, zda bude nabízena i ve zbytku světa. Přestože lze jednotlivé komponenty zakoupit i samostatně, kompletní balíček karosářských dílů vychází na 294 745 korun českých (přepočet při současném kurzu) a sada nových kol stojí dalších 134 195 korun.

Nissan umožní na japonských dálnicích řízení bez držení volantu

Autoweb - 9 hod 2 min zpět

Současný autonomní systém ProPilot 1.0 podporuje hned několik víceméně standardních autonomních funkcí, jakými jsou například adaptivní tempomat, systém udržení jízdního pruhu či parkovací asistent. Jde o systémy vesměs schopné a příjemné, avšak k plné autonomii stále vzdálené. Nová verze ProPilot 2.0 by se ale měla vidině plně autonomního vozu zase o krůček přiblížit. V praxi půjde ale opravdu jen krůček vskutku malinký.

Nový systém umožní přebrat vozu trochu více kontroly na dálnici. Řidič před odjezdem zadá navigaci vozu požadovaný cíl, při příjezdu na dálniční úseky pak vůz umožní řidiči, aby položil ruce do klína a kochal se výhledem. Tedy ne tak úplně. Řidič musí sledovat cestu, hlídat ho přitom bude interiérová kamera. Při přejíždění mezi pruhy navíc bude vůz požadovat, aby řidič položil ruce na volant. Jinak ale zvládne vůz sám pokračovat v cestě po dálnici až k danému sjezdu, kde si vyžádá, aby řidič opět přebral kontrolu.

Zdroj: Nissan

Na rozdíl od konkurenční Tesly nejde pouze o softwarovou úpravu. ProPilot 2.0 vyžaduje od vozu i nový hardware – spoléhá se na nové senzory či větší počet kamer. Ačkoliv se vyhýbá použití lidaru, kombinuje ProPilot vstupy hned z několika typů senzorů. Přehled o okolí vozu skládá jak z klasických obrazových dat snímaných kamerou, tak za pomoci dat z radarů a sonarů. Velkou výhodou je v tomto případě redundance zdrojů dat – pokud nebude rekonstrukce okolí vozu z vizuálních dat odpovídat těm ze sonarů a radarů, bude vůz jednak schopný rozpor rozeznat a zároveň dokáže v krizové situaci lépe vyhodnotit data a reagovat.

Otázkou je, jak moc jsou vylepšení vlastně užitečná. Možnost sedět s rukama v klíně a stále koukat na cestu nám nepřijde zrovna jako vylepšení vůči samotnému řízení vozu. Sledovat pomalu ubíhající dálnici s rukama v klíně je dost možná ještě více ubíjející než aktivně řídit. Zatím se zdá, že ProPilot 2.0 bude úspěšně krom současných technologických možností zároveň zdárně demonstrovat, jak zoufale daleko jsme k opravdu autonomnímu vozu, který nás bude schopný bezpečně převést například napříč republikou přes veškerá nebezpečenství, jež proslulá D1 skýtá ať už v podobě krvelačných polských řidičů kamionů, hlubokých výmolů či skokanských můstků, které se vytvořily na některých nedávno postavených úsecích na dálném východě naší země. Dokud se nebudeme moct na dálnici dát šlofíka nevidíme v režimech „autonomního“ řízení žádnou zásadní výhodu.

První jízda: Corsa Gang vyvinul nový opel na francouzském základu

auto.idnes.cz - 9 hod 3 min zpět

Šestá generace Corsy musela být přešita z platformy GM na nový základ od Peugeotu. Vývoj a ladění však vedl etablovaný „Corsa gang“. Testovali jsme prototypy a zdá se, že nová Corsa paradoxně jezdí „němečtěji“ než její předchůdkyně.

Citroën zrekonstruoval Zlatého skarabea, první auto, které v roce 1922 přejelo Saharu

Autoweb - 10 hod 3 min zpět

Cílem nebyla jen rekonstrukce, ale též vystavení repliky „Zlatého skarabea“ vedle jeho historické předlohy během oslav stého výročí založení značky v roce 2019. „V letošním roce 100. výročí značky Citroën získává rekonstrukce „Zlatého skarabea“ novou zvláštní dimenzi. Tento projekt by se André Citroënovi rozhodně líbil,“ prohlásila Linda Jackson, generální ředitelka Citroënu.

„Jsme hrdí, že jsme jej mohli podpořit a zúčastnit se tohoto školního projektu, jehož výsledkem je zcela věrná replika původního polopásového vozidla. Autory těchto dvou vozů sice dělí 100 let, ale spojuje je stejná vášeň. Přijďte se na výsledek podívat na akce pořádané k 100. výročí značky Citroën: v polovině června do Paříže na výstavu pod širým nebem a pak v červenci v regionu Perche na Rassemblement du Siècle,“ dodává Jackson.

Zdroj: Citroën

Připomínáme, že rekonstrukce Zlatého skarabea začala v červnu 2016. Tento odvážný projekt byl nejprve představen na stánku Citroënu na výstavě Rétromobile v únoru 2017 a v říjnu téhož roku byl vystaven v Musée des Arts & Métiers při příležitosti Svátku věd. Ve stejné době bylo do virtuálního muzea značky zařazeno další polopásové vozidlo pojmenované „Croissant d’Argent“ (Stříbrný srpek).

Akce, při které účastníci a partneři projektu představí repliku Zlatého skarabea, je příležitostí podělit se o detaily a historky z realizace projektu rekonstrukce, kterého se zúčastnilo 160 studentů středních a vysokých škol spolu se 40 pedagogy, jež se do projektu zapojili bezpochyby se stejným zápalem jako posádka přejezdu Sahary v roce 1922. Je to také příležitost (znovu) se seznámit s týmem, který sestavil André Citroën z 10 mužů a fenky Flossie, která později inspirovala kreslíře Hergého pro psa Filutu doprovázejícího Tintina při jeho dobrodružstvích!

Zdroj: Citroën

Odhalte 5 důvodů, proč váš turbodiesel ztratil výkon

Autoweb - 11 hod 3 min zpět

Vznětové motory s přeplňováním se v posledních dvou desetiletích staly oblíbenou volbou zákazníků nakupujících nová auta. Znatelně nižší spotřeba paliva je bohužel vykoupena vyšší pořizovací cenou jednotlivých vozidel, za níž stojí hlavně náročnější a dražší vývoj pohonných jednotek.

I přestože moderní dieselové motory nabízí mnoho příznivých vlastností, kvůli jejich konstrukční složitosti se může objevit řada problémů, které vedou k okamžitému snížení výkonu. V následujícím článku vám popíšeme pět důvodů, jimiž může být tento jev vyvolán, a zároveň vám prozradíme, jak je odhalit.

Sací potrubí a turbodmychadlo

Pokud má spalovací motor vykonávat svou činnost správně, musí správně dýchat. Není překvapením, že by diagnostika nízkého výkonu vznětového motoru měla začínat ohledáním sacího potrubí. Za slabým motorem může stát už jen taková banalita, jakou je zanesený vzduchový filtr nebo vystřelená hadice sání za turbodmychadlem následkem vysokého plnícího tlaku.

Velké úniky plnícího vzduchu nejsou slyšitelné, ale hlasitou ránu v okamžiku vystřelení hadice určitě nepřeslechnete. Výkon mohou ovlivnit i menší úniky charakteristické syčením. Na výfukové straně turbodmychadla je lze poznat podle unikajících spalin z netěsností výfukového potrubí. Na straně sání motoru je potřeba je hledat rukou poblíž jednotlivých spojů potrubí. V tomto případě je však nutno použít dobrovolníka, který vytočí motor na neutrál do otáček, při nichž turbodmychadlo dostatečně plní.

Samotnou kapitolou je poškozené turbodmychadlo, jehož chybnou funkci lze rozpoznat už pouhou kontrolou plnícího tlaku skrze sériovou diagnostiku. Naprostou jistotou je odpojení sacího potrubí od turbodmychadla a vizuální kontrola, zda opotřebené ložisko nepropouští olej do sání. Rovněž doporučujeme roztočit hřídelku a zjistit, jestli dmychadlo není přidřené, nebo naopak příliš volné.

Závada se může objevit i v systému regulace turbodmychadla, jíž lze rozeznat celkem bez problému. Motor s takovou závadou totiž poskytuje normální výkon pouze v určitých otáčkách. Může tedy nastat situace, kdy bude tah dostatečný v nízkých otáčkách, ale ve vysokých otáčkách už ne.

Palivový systém a vstřikovače

Druhou nejčastější příčinou, proč vznětový motor nemusí mít dostatečný výkon, je závada palivového systému. Ta může vzniknout pouhým zavzdušněním netěsnících spojů vedení nafty, což je ve většině případů doprovázeno nekontrolovatelným samovolným zhasínáním motoru ve chvílích, kdy se do vstřikovačů dostane vzduchová bublina namísto paliva.

Podobně jako u sacího potrubí se může nízký tlak objevit už ve vedení paliva, kdy jej může ovlivňovat i taková banalita, jakou je zhroucený palivový filtr. Nejjednodušší diagnostikou nízkého tlaku paliva je připojení měřícího tlakoměru do palivového vedení a porovnání s předepsanými hodnotami, které jsou dohledatelné v každé servisní příručce. Potrápit umí i palivové čerpadlo, jehož špatná funkce se kromě nízkého výkonu projevuje dlouhými až nemožnými starty.

Nejvyskytovanější závadou palivového systému jsou vstřikovače jednotlivých válců, jejichž špatná funkce se projevuje i tvrdým chodem motoru. Závadu vstřikovačů může zapříčinit nejen běžné mechanické opotřebení, ale i nečistoty v palivu, jež dokázaly projít skrze palivové filtry. Zvláště vstřikovače nejmodernějšího systému Common Rail jsou velice citlivé i na sebemenší částečky špíny.

Závady snímačů

Moderní elektronické systémy zajišťují sofistikované řízení motorů, přičemž pomáhají odhalit možné problémy. Může se to zdát jako téměř dokonalé řešení, ale opak je pravdou. Řídicí jednotky umí pracovat pouze do takové míry, do jaké jsou naprogramovány. Signály přijímané ze snímačů mají určitou toleranci, s níž je řídicí jednotka považuje za bezvadné.

Může se stát, že opotřebený snímač pracuje se správným napětím, ale odesílaná informace je nepřesná. Řídicí jednotka následně pracuje s daty, která se podle naprogramovaných údajů zdají správná, ale ve skutečnosti jsou zkreslená. Takový problém lze odhalit pouze měřením průběhu signálu osciloskopem, což ale vyžaduje širší znalosti a patřičné vybavení.

V praxi to znamená, že se například špatný snímač plnícího tlaku v sacím potrubí nachází ve stavu, kdy řídicí jednotka nerozpozná jeho nesprávnou funkci. Ale přitom je jím naměřený údaj jiný, než by při daných podmínkách měl být.

Protitlak ve výfuku

Doby dvoutaktních motorů jsou dávno pryč, ale stále je potřeba se ohlížet na tvar a průchodnost výfukového potrubí. Obzvláště, jestliže je vůz vybavený filtrem pevných částic, SCR katalyzátorem a vstřikováním AdBlue.

Protitlak ve výfuku může vzniknout hned z několika důvodů, z nichž nejčastějším je zanesení filtru pevných částic, který nebyl správně vypalován. Důležitý vliv může mít i vstřikování močoviny, jehož nesprávná funkce či netěsnost výfukového potrubí má za následek zkrystalizování vstříknutého AdBlue a následné omezení průchodnosti. V ojedinělých případech může dojít i k přehřátí výfuku a zhroucení vložky katalyzátoru, jejíž hraniční teplota se pohybuje v rozmezí 600 až 700°C podle typu.

Proč má průchodnost výfuku tak velký vliv? Zanesením nebo poškozením vytvářený protitlak působí na lopatky turbíny turbodmychadla a nedovoluje mu, aby se roztočilo do takových otáček, při nichž je schopno vytvořit velký plnící tlak.

Mechanické opotřebení motoru

Všechny výše zmíněné komponenty nevykazují problém, ale motor stále nemá výkon? Poslední nejčastější příčinou je ta nejdražší na opravu, která se ale projevuje až s opravdu vysokým nájezdem kilometrů. Na vině může být takzvaně „vyběhaný motor“, neboli motor, který už je příliš opotřebený.

Nezbývá než odložit nejmodernější diagnostické přístroje, sáhnout po starém dobrém kompresiometru (u vznětových motorů se montuje do otvoru pro vstřikovač), změřit kompresní tlaky jednotlivých válců a porovnat je s výrobcem předepsanými hodnotami.

Například u agregátů s PD jednotkami se však jedná o složitější proces, který při zpětné montáži vyžaduje nové nastavení rozvodů motoru. Při velkém opotřebení spatříte viditelnou nespálenou naftu, jež je charakteristická bílošedým kouřem z výfuku a vzniká ve chvílích, kdy je ve válci natolik nízká komprese a na ní vázané teplo, že se nafta nedokáže dostatečně vznítit. Nízké komprese bohužel znamenají nákladnou celkovou opravu motoru, případně jeho výměnu.

Závodní Lamborghini Urus ST-X je předzvěst hardcore verze SuperSUV

Autoweb - 12 hod 2 min zpět

Budoucnost značky Lamborghini v posledních měsících popisuje několik různých spekulací. Zatímco se svět dohaduje, zda připravovaným čtvrtým modelem bude nástupce legendární Espady, nebo další SUV, Italové zveřejnili první snímky nového závodního vozu vycházejícího ze současné modelové řady.

Lamborghini Urus ST-X je závodní SuperSUV, z něhož by později měla vycházet připravovaná ostrá verze běžného Urusu. Sportovní divize značky vyvinula Urus ST-X pro nový tovární šampionát, který se bude skládat ze závodů kombinujících asfaltové a offroad tratě v jednom.

Zdroj: Lamborghini

Urus ST-X prošel minimálními úpravami oproti běžnému vozu. Modifikace tvoří bezpečnostní rám, zvýšení torzní tuhosti, upravené sání motoru a snížení hmotnosti použitím dílů z uhlíkových vláken. Tohle všechno by se později mohlo stát součástí výkonnější verze silničního vozu, který již potvrdil šéf Lamborghini Maurizio Reggiani.

Lamborghini Urus Performante, jak by se přepracovaný model mohl jmenovat, se pustí do konkurenčního boje s koncernovými protivníky Bentley Bentayga Speed s výkonem 626 koní a Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid o výkonu 677 koní.

Současný Urus disponuje silou o maximálním výkonu 641 koní, takže můžeme očekávat, že ostřeji laděná verze může dosáhnout zhruba 700 koňských sil.

Škoda Popular před 85 lety dorazila do Kalkaty. Cesta přes třetinu zeměkoule trvala 97 dní

Autoweb - 13 hod 3 min zpět

  • 7 cestovatelů, 15 000 km, 4 vozy ŠKODA POPULAR
  • 85. výročí náročné expedice z Prahy do Kalkaty
  • Skvělá propagace automobilky ŠKODA na druhém nejlidnatějším trhu světa

Mladoboleslavská automobilka se v roce 1925 stala součástí plzeňského strojírenského a zbrojního koncernu Škoda, aktivně působícího také v Indii. Na silnicích subkontinentu se záhy začaly prosazovat kvalitní užitkové i osobní automobily s okřídleným šípem. K nejúspěšnějším způsobům propagace patřily dálkové jízdy, podnikané zvláště ve 30. letech 20. století.

Před 85 lety, v sobotu 12. května 1934, odstartovala od pražského Autoklubu na cestu do Indie výprava čtyř polokabrioletů ŠKODA POPULAR, poháněných litrovými čtyřválci o výkonu 15 kW (20 k). Nový základ nabídky značky ŠKODA byl při vlastní hmotnosti asi 700 kg zatížen až 800 kilogramy posádky a nákladu. Sedm mladých cestovatelů vedených advokátem a československým reprezentantem v hokeji Zbislavem Petersem zamířilo do Indie přes Balkán, Turecko, dnešní Sýrii a Irák, jeden z vozů dokonce zvolil okliku přes Afghánistán.

Zdroj: Škoda

Po úspěšném dosažení Kalkaty vozy POPULAR pokračovaly do Bombaje, odkud se lodí přesunuly do Terstu a triumfálně se vrátily do Prahy. Do 10. září 1934 urazily téměř 15 000 kilometrů v často extrémně náročných terénních i klimatických podmínkách. Prokázaly tak vysokou technickou i kvalitativní úroveň zcela nové generace automobilů ŠKODA s páteřovým rámem podvozku a nezávislým zavěšením všech kol.

V létě 1936 uskutečnili čeští cestovatelé Břetislav Jan Procházka s Jindřichem Kubiasem fascinující cestu kolem světa za 97 dní, během níž jen mírně upravený otevřený vůz ŠKODA RAPID o výkonu 23 kW (31 k) a s účinnými hydraulickými brzdami projížděl také po indické půdě. Vzhledem k brzkému termínu odplutí lodi do Japonska připomínal úsek Kvéta – Dillí – Bombaj spíše stíhací závod: rychlý a spolehlivý RAPID jej překonal v pouhých třech dnech.

Zdroj: Škoda

Ve druhé polovině 30. let se i díky propagačnímu účinku zmíněných výprav objem vývozu automobilů ŠKODA do tehdejší Britské Indie pohyboval na úrovni 90 kusů ročně. V roce 1938 to znamenalo sedmé místo mezi 39 exportními trhy mladoboleslavské značky.

Vzhledem ke globálním společenským i hospodářským změnám po druhé světové válce bylo v období 1947-1955 do Indie vyvezeno celkem pouze 150 automobilů ŠKODA, následovaly ad hoc dodávky v průběhu 50.-70. let, stálé zastoupení však již nefungovalo.

Další kapitola úspěšného angažmá značky ŠKODA v Indii se začala psát v roce 2001, kdy se společnost ŠKODA AUTO stala druhou evropskou automobilkou působící na místním trhu se zahájením výroby modelu OCTAVIA. Po uvedení vlajkové lodi ŠKODA SUPERB (2004) následovaly modely LAURA (2006), FABIA (2008), YETI (2010) a RAPID (2011). V současné době mohou indičtí zákazníci vybírat ze čtyř modelových řad: RAPID pochází z místního závodu v Pune, OCTAVIA, SUPERB a KODIAQ z továrny v Aurangábádu.

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

auto.idnes.cz - 19 hod 3 min zpět

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky účastníků s elektromobily, hybridy a dalšími vozy na ekologické pohony. Vyrazili jsme na trať, kde jde hlavně o přesnost v hybridním Fordu Mondeo.

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

auto.idnes.cz - 19 hod 3 min zpět

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních šestnáctkách. Vzhled ovšem není všechno, jde i o bezpečnost. A jak dokazují nezávislé testy německé organizace TÜV SÜD pro Škodu Octavii, u některých neoriginálních ráfků dopadlo právě testování bezpečnosti katastrofálně.

BMW X7: Obr z Ameriky (exkluzivní první jízdní dojmy)

Autoweb - Út, 21/05/2019 - 12:00

Jestli budete argumentovat modelem X5, tak v očích zámořské veřejnosti jde o pouhou střední variantu, takže jestli žasnete nad rozměry „velké pětky“, budete po shlédnutí „obří sedmičky“ v ještě větším úžasu. BMW X7 je jako když si dáte fakt velkou zmrzlinu, dvakrát. Vůz je prošpikovaný prostorem, luxusem, prémiovými materiály a všemožnými elektrickými ovladači.

Zadní řady sedadel nastavujete, sklápíte a rovnáte tlačítky – těžkou práci za vás odvedou servomotory. Auto se nabízí ještě v šestimístné verzi, kde druhou řadu sedadel nahrazují dvě plnohodnotná křesla podobná těm vpředu.

Nastoupit do třetí řady je sice trochu krkolomné a vyšší lidé (nad 180 cm) se tam skoro nevejdou, nicméně nemluvíme o dětských sedačkách v kufru, ale kompaktnějších místech a vlastním nastavením teploty – největší “bavorák” se totiž dodává i s pětizónovou samočinnou klimatizací.

Zdroj: archiv redakce

Masivní SUV se rozměry podobná silničnímu tanku, proto je přítomnost čtyřech pomocných kamer a grafické vizualizace vysloveně žádoucí. V kabině jste v ještě větší hlukové izolaci než u X5, slyšíte prakticky jen decentní práci motoru a audiosystém.

Cestující uvnitř také potěší dlouhá prosklená střecha. Vzhledem k zastavěnému vzduchovému odpružení má posádka maximální komfort takřka neustále i přes to, že nápravy hostí obří 22palcová litá kola.

Benzinovou pohonnou jednotku zastupuje přeplňovaný třílitrový šestiválec s výkonem 340 koní a 450 Nm točivého momentu, který spolupracuje osmistupňovou automatickou převodovkou z dílen společnosti ZF. Přestože je SUV primárně určené pro komfortní jízdu, nezalekne se ani lehké sportovnosti, nicméně ostrá jízda se nese v duchu boje s fyzikou, a ta je neporazitelná.

Zdroj: BMW

Většina evropských kupujících stejně sáhne po naftovém motoru, který v segmentu největších SUV kraluje, takže sportovní vyžití nechávají Mnichované spíše modelu X5, zatímco X7 nadopovali větší porcí luxusu.

Myslíme si, že králem mezi SUV „bavoráky“ bude stále X5, přeci jen jde o sportovnější a trochu univerzálnější auto. Velká „sedmička“ naopak osloví rodinně orientované zájemce, kteří by jinak odešli ke konkurenčnímu Mercedesu-Benz GLS nebo Audi Q7 – kvůli sedmi místům.

Takhle vyrobila automobilka BMW další model, který jim zajistí rozmanitější klientelu a upevní loajalitu té současné. Ostatně až někoho přestane bavit limuzína řady 7, nemusí slevovat ze svých nároků a může sednout do vyšší, masivnější, robustnější a neméně luxusnější řady X7.

Zdroj: archiv redakce

Legendy navštívilo 51 tisíc lidí. Chyběli jste? Podívejte se do obří galerie

Autoweb - Út, 21/05/2019 - 11:00

Automobilová slavnost Legendy 2019 otevřela brány holešovického Výstaviště Praha pro veřejnost již v pátek krátce po 14. hodině a mnoho zájemců o automobilové klenoty, vyrobené nejen v Americe, ale i ve zbytku světa, využilo k návštěvě právě první otevírací den akce. Tradičně nejvíce navštěvovaným dnem slavnosti byla sobota, ale velmi příjemné klimatické podmínky přilákaly do Holešovic, narozdíl od minulého ročníku, vysoký počet návštěvníků i během posledního nedělního dne.

Po celou dobu konání akce byl připraven bohatý rodinný program pro všechny návštěvníky.
Akce Legendy 2019 byla tradičně oslavou automobilové krásy, a to historické i soudobé. Hlavní nádvoří bylo zasvěceno více než stovce ikonických vozů americké produkce. Pavilón elegance oslovil nejen unikátními vozy minulosti, ale díky pochopení majitelů soukromých sbírek mohli návštěvníci spatřit i moderní hypersportovní vozy s hodnotami v řádech desítek milionů korun.

Zdroj: Legendy

Celková hodnota všech vystavených exponátů dosáhla v letošním ročníku částky jedné miliardy korun. Neméně zajímavou expozici představil také Pavilon rychlosti, kde potěšily srdce mnoha příznivců sportovních aut vozy třídy GT a nechyběl zde ani monopost F1 Toro Rosso.

O adrenalinovou zábavu se každý den staral FMX tým pod vedením Petra Piláta a za účasti Filipa Podmola nebo Itala Leonarda Finiho. Jejich představení ve freestyle motokrosu, plné salt a skoků, sledovali diváci z těsné blízkosti speciální rampy. Několikrát za den však mohli návštěvníci slavnosti Legendy obdivovat také krásu vybraných vozů za jízdy, a to v rámci exhibiční prezentace Grand Tour.

Zdroj: Legendy

Milovníci nových vozů si přišli na své v množství expozic automobilových výrobců. Značky Bugatti, Citroën a Subaru oslavily na akci svá významná výročí. Plné zajímavostí byly rovněž expozice desítek automobilových klubů, offroad zóna nebo moderovaný program Petra Horáka na Křižíkově fontáně s množstvím významných hostů automobilového světa.

„Byl to naprosto úchvatný ročník a já mám z něho nesmírnou radost. Celkový počet návštěvníků, podle prvního sčítání, přesáhl součtově hranici padesáti tisíc návštěvníků. To je rekordní číslo, dosažené součtem prodaných vstupenek a velkým množstvím poskytnutých volných vstupenek všem vystavovatelům a partnerům akce. Mne však vnitřně těší především fakt, že jsme udělali všem těm příchozím lidem ryzí radost z automobilové krásy,“ hodnotí letošní ročník Lubor Kos, ředitel automobilové slavnosti Legendy.

Zdroj: Legendy

Letošní Legendy 2019 skončily, ale již brzy odstartuje příprava na nový, v pořadí již sedmý ročník. „Během aktuálního ročníku už často přemýšlím nad obsahem toho příštího. Náročnost přípravy takové akce si to prostě vyžaduje. Proto už probíhají určitá jednání, například s Autoklubem ČR, nad hlavním tématem slavnosti Legendy v příštím roce. Jednou z variant je velká oslava motorsportu, a tak se nechme všichni překvapit,“ uzavřel hodnocení Lubor Kos. Automobilovou slavnost Legendy provázelo v roce 2019 motto:  Vášeň. Elegance. Unikátnost. Prestiž.

Hlavní ceny slavnosti Legendy:
  • Nejkrásnější automobil: 1. místo – Chrysler Imperial Le Baron 2. místo – Ferrari F40  3. místo – Citroën DS 19
  • Nejkrásnější motocykl: Indian Four
  • Nejlepší expozice: Subaru
  • Nejlepší klubová expozice: Mercedes-Benz klub
  • ČROsobnost roku: Tomáš Ouředníček

BMW rozhoduje o příští i8. Možná už to nebude hybrid

Autoweb - Út, 21/05/2019 - 10:00

BMW nedávno představilo modernizovanou verzi plug-in hybridního sportovního kupé i8, což znamená, že automobilka pomalu přemýšlí o možném nástupci. Představení nového auta se očekává okolo kalendářního roku 2023.

Manažeři BMW v současné době diskutují o tom, zda se příští auto vydá elektrickou cestou, nebo si udrží stávající hybridní formát. BMW plánuje, že definitivní rozhodnutí o typu hnacího ústrojí učiní nejpozději ve druhé polovině roku 2019.

Podpora elektrického pohonu je zaměřena na vytvoření vazby se závodním programem Formule E, v němž BMW závodí s elektrickým monopostem iFE.18. Není vyloučené, že BMW bude chtít nabídnout zákazníkům konkurenci pro připravované elektrické sportovní modely značek Audi, Porsche a Tesla.

Rozhodnutí může ovlivnit i nalezení vhodné platformy. Současná platforma BMW i8 z hliníku a uhlíkových vláken není navržena tak, aby dokázala pojmout velký akumulátor elektrické energie. Alternativou by mohla být úprava platformy připravovaného elektrického SUV iNext, i když taková platforma není nejlepším výchozím bodem pro sportovní auto.

Pokud se BMW rozhodne pracovat se stávajícím hybridním formátem, můžeme očekávat, že přemění i8 do podoby správného supersportu. V tomto případě by mohla být zachována současná platforma, do níž může být usazeno výkonné hnací ústrojí s větším spalovacím motorem, než je aktuální tříválec.

Škoda láká na nový Superb. Víme, jak bude vypadat

Autoweb - Út, 21/05/2019 - 09:00

Škoda představí svou přepracovanou vlajkovou loď, která bude poprvé k dispozici i v robustní verzi Scout. Oficiální světová premiéra proběhne v rámci IIHF Mistrovství světa v ledním hokeji v Bratislavě.

Odpočítávání běží: za dva dny proběhne světová premiéra modernizovaného modelu Škoda Superb i nové verze Superb Scout. Česká automobilka představí veřejnosti v den čtvrtfinálových zápasů letošního IIHF Mistrovství světa v ledním hokeji v Bratislavě přepracovanou modelovou řadu Superb.

Škoda, dlouholetý hlavní sponzor MS, poprvé využije tuto sportovní událost jako příležitost pro prezentaci vozu. Prostřednictvím video-teaseru nabízí česká automobilka už krátce před světovou premiéru první ochutnávku své přepracované modelové řady Superb.

NASCAR letos poprvé v Česku! Nejslavnější americká závodní série dorazí do Mostu

Autoweb - Út, 21/05/2019 - 08:00

  • Závod vozů NASCAR poprvé v České republice, partnerem akce je OMV
  • Závodní víkend OMV MaxxMotion NASCAR Show přivítá 28. až 30. června evropskou sérii NASCAR a závod historických vozů
  • OMV bude i v letošní sezóně generálním partnerem společnosti AUTODROM MOST

Během akce nazvané „OMV MaxxMotion NASCAR Show“ návštěvníci uvidí kromě tréninku a dvou závodů NASCAR také souboje nádherných historických sportovních vozů, které se na sever Čech sjedou již potřetí. Chybět nebudou monoposty známé z velkých cen a proslulých světových závodních okruhů. Součástí závodního víkendu bude také sraz historických a amerických vozidel na diváckém svahu.

Startovní pole NASCAR sestává z ikonických vozů s identickým motorem Chevrolet V8 o objemu 5,8 litru, výkonem 445 koňských sil, manuální čtyřstupňovou „H“ převodovkou a pohonem zadních kol. Auta jsou vybavena karbonovými karoseriemi bez dveří a předních bočních oken v designovém provedení Chevrolet SS, Chevrolet Camaro nebo Ford Mustang a Toyota. Zbylá okna tvoří speciální plexiskla.

Během prvního březnového tréninku na mosteckém okruhu zajel český jezdec Martin Doubek s vozem NASCAR jeden okruh za 1:31 minuty, což byl o 9 vteřin pomalejší čas, než měla loňská nejrychlejší jízda v rámci závodu moderních sportovních vozů ADAC GT Masters. Vzhledem k novému asfaltu, který je ještě kluzký, lze do oficiálního závodu očekávat zrychlení.

Současně pokračuje loni navázaná úspěšná spolupráce mezi společností AUTODROM MOST a společností OMV, která v České republice provozuje síť čerpacích stanic. „Na počest pokračující spolupráce jsme pojmenovali jeden ze tří stěžejních závodních víkendů letošní sezony OMV MaxxMotion NASCAR Show. Dáváme tím najevo, že si přízně strategického partnera vážíme a společnými silami připravíme jezdcům, týmům a zejména divákům jedinečný a nezapomenutelný zážitek,“ představil výkonný ředitel společnosti AUTODROM MOST Ivo Diviš nový název tuzemské premiéry evropské série NASCAR.

Dohoda s OMV, strategickým partnerem autodromu, umožňuje také nadále nabízet závodním týmům, klientům i návštěvníkům akcí v areálu Autodromu Most výhradně prémiová paliva OMV MaxxMotion, jež odborná veřejnost považuje za jedna z nejlepších na trhu. Kvalitní pohonné hmoty do svých vozidel zájemci natankují v samoobslužné čerpací stanici v barvách OMV v paddocku autodromu. Barvy svého strategického partnera přijal také velký závodní okruh autodromu, první a poslední zatáčka cílové rovinky nese jeho jméno a název špičkového produktu OMV MaxxMotion.

„Úzká spolupráce s mosteckým autodromem představuje náš český návrat do světa motoristického sportu. Nyní, když zaštiťujeme českou premiéru populárních soubojů nadupaných amerických speciálů NASCAR s úžasnou více než sedmdesátiletou tradicí, vstupujeme razantněji přímo do závodního dění. Jsme rádi, že vše můžeme sledovat z první linie.“ Zhodnotil spolupráci Michal Janda, Marketing manažer OMV Česká republika.

Společnost OMV Česká republika převzala jako exkluzivní partner též patronát nad dětským dopravním hřištěm v areálu autodromu. Moderní hřiště vybavené značkami a funkčními semafory je po celý rok volně přístupné veřejnosti. Kola, koloběžky, odrážedla i přilby si děti mohou zdarma zapůjčit. Součástí areálu jsou i certifikované prolézačky se skluzavkou a mini fotbalové hřiště s brankami.

Niki Lauda zemřel po vážných zdravotních problémech. Bylo mu 70 let

Autoweb - Út, 21/05/2019 - 07:59

V úterý ráno se světem rozšířila zpráva o úmrtí trojnásobného mistra světa F1 Nikiho Laudy. Rakouský pilot se dlouhou dobu potýkal s vážnými zdravotními problémy. V srpnu roku 2018 podstoupil dvojitou transplantaci plic a v letech 1997 a 2005 mu byly transplantovány i ledviny.

Niki Lauda získal trojici titulů mistra světa Formule 1 v letech 1975, 1977 ve Ferrari a v roce 1984 v McLarenu. Byl jediným pilotem v historii, který vyhrál šampionát za McLaren a Ferrari. Lauda měl kromě automobilového závodění vášeň pro letectví a dokonce založil a vlastnil aerolinky Lauda Air a Laudamotion.

Nejslavnějším momentem kariéry Nikiho Laudy byla osudová nehoda při Velké ceně Německa na Nürburgringu v roce 1976. Lauda utrpěl těžké popáleniny, které navždy změnily jeho vzhled, ale nezastavilo ho to od automobilového závodění. V šampionátu vynechal pouze dva závody, následně se opět vrátil za volant monopostu Ferrari a na konci sezóny získal druhé místo v celkovém pořadí.

„Jeho jedinečné úspěchy jako sportovce a podnikatele zůstanou nezapomenutelnými. Jeho neúnavná chuť k akci, jeho přímočarost a odvaha zůstanou,“ uvedla jeho rodina ve svém prohlášení. „Je vzorem a měřítkem pro všechny z nás. On byl milující a starostlivý manžel, otec a dědeček. Bude nám chybět.“

V Praze se o víkendu konal 6. sraz luxusních vozů Rolls-Royce a Bentley (reportáž)

Autoweb - Út, 21/05/2019 - 07:00

Šlo již o šesté setkání tohoto klubu, ke kterému se letos připojili také majitelé a fanoušci značky Lotus a řada dalších veteránů. Sraz se konal v krásném parku v Dubči u Prahy, který je sice standardně místem klidu a odpočinku, ale v sobotu byl plný krásných jak historických, tak současných vozů z převážně britské provenience.

Z videa, které najdete níže, je patrné, že se na akci sjeli jak zcela nové kousky v podobě Rolls-Royce Phantom nebo Bentley Continental GT, tak také krásná, často historicky cenná auta, která nikde jinde nemáte moc příležitostí spatřit. Zajímavé je, jak někteří majitelé těchto krásných historických aut dokáží svůj projev dotáhnout k dokonalosti, když se obléknou do historického kostýmu. Upřímně, hlavně některým dámám to velmi  slušelo!

Na sraz ale nechybělo třeba také SUV značky Bentley, model Bentayga. Nicméně podle pořadatelů byl nejzajímavějším a dost možná i nejhodnotnějším autem srazu Rolls-Royce Phantom 2 z roku 1930, který má oddělený prostor pro řidiče a posádku, přičemž posádka je v teple a suchu schována pod střechou, řidič sedí pod otevřeným nebem. Mimochodem, čistě subjektivně přiznávám, že jde o krásný a hlavně vskutku obrovský kus auta.

Mimo všech těchto nádherných nejen veteránů si návštěvníci mohli užít motocyklovou kaskadérskou show Lukáše Petráčka nebo velmi efektní seskok parašutistů s britskou i českou vlajkou.

ADAC GT Masters nabídl skvělou podívanou, do Mostu zamíří i napřesrok (reportáž)

Autoweb - Út, 21/05/2019 - 06:00

„Máme radost, že k nám našlo cestu tolik fanoušků. Potvrzuje se, že naše snaha přilákat do Mostu atraktivní a kvalitní motoristické podniky má odezvu. Spokojeny byly podle prvních ohlasů i týmy, což potvrdil promotér. Podepsal s námi už totiž smlouvu na příští rok,“ zhodnotila závodní víkend obchodní a marketingová ředitelka společnosti AUTODROM MOST Jana Svobodová.

O vyrovnanosti jezdců i techniky ADAC GT Masters svědčí velmi těsné časové rozdíly. Mezi prvním a patnáctým v cíli je to zhruba jen 30 vteřin. Potvrdil to i jediný český zástupce ve startovním poli Filip Salaquarda. „Je to opravdu neskutečně vyrovnaná série. Stačí malá chybička a z bodované pozice propadnete i o sedm míst. Přitom ztratíte jenom pár vteřin,“ uvedl.

Bohužel, domácí představení bylo tým I. S. R. Filipova otce Igora Salaquardy smolné. Filip a jeho týmový kolega Frank Stippler dojeli v sobotním závodně na 20. místě, v nedělním jejich Audi R8 LMS vyřadila z bojů Frankova nehoda už ve třetím kole. Při své premiéře v šampionátu v loňském roce v Mostě pro změnu nedokončili první závod, ve druhém si alespoň spravili chuť pátým místem.

Zdroj: Autodrom Most

Na stupně vítězů se v Mostě prosadili favorité, někteří z nich ale v dobrém na sever Čech vzpomínat nebudou. V prvním závodě se rozloučil se šancí na dobré umístění hned v první zatáčce dvojnásobný světový šampion vytrvalostních závodů a dvojnásobný vítěz proslulé čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans Timo Bernhard. V nedělním měření sil doplatil na kontakt se soupeřem ve třetině závodu týmový kolega úřadujícího šampiona z loňského roku Roberta Renauera Thomas Preining. Po kolizi a následném smyku prudce narazil do svodidel, naštěstí bez následků na zdraví.

V nedělním závodě se radovali z vítězství Markus Pommer s Marvinem Kirchhöferem na Corvettě C7 GT3-R. Stejně jako Patric Niederhaus s s týmovým kolegou Kelvinem van der Lindem na Audi R8 LMS, kteří nenašli přemožitele v sobotním závodě, startovali z pole position.

Právě Niederhaus s van der Lindenem po mosteckém podniku ovládli průběžné pořadí jezdců, když k sobotnímu triumfu přidali v neděli čtvrté místo. Dařilo se také Svenu Barthovi s Davidem Jahnem s vozem Corvette C7 GT3-R. Dojeli čtvrtí, respektive třetí.

Příjemný dojem zanechal i nováček šampionátu Fabian Vettel, bratr čtyřnásobného šampiona monopostů F1 Sebastiana. Společně s kopilotem Philipem Elinsem ze stáje HTP Motorsport, která připravuje do závodů vozy Mercedes-AMG GT3, takzvané „žluté mamby“, vylepšili solidní 14. místo ze sobotního závodu na skvělou 7. pozici v neděli.

Zdroj: Autodrom Most

Ani tři vložené série závodního víkendu, jež tvořily ADAC TCR Germany, Porsche Carrera Cup Germany a Spezial Tourenwagen Trophy, diváky rozhodně nenudily. Zejména jezdci z německého poháru vozů Porsche Carrera si na trati nic nedarovali. Naznačily to hned čtvrteční tréninky, kdy jeden z mladých pilotů ve dvousetkilometrové rychlosti vyjel z trati a s vozem málem přelétl svodidla. Z hrůzostrašně vypadající nehody naštěstí vyvázl bez následků.

Diváci si tak víkend užili, svědčí o tom i názor čtyřiačtyřicetiletého Miloslava Rudného z Prahy. „Byl jsem velmi mile překvapen. Nejen úrovní a kvalitou samotných závodů a přehlídkou nádherných speciálů. Musím pochválit autodrom i za doprovodný program. Byl velmi rozmanitý a uspokojil mě i mého osmiletého syna. Skutečně jsem si to užil a těším se na další podobně vydařené akce,“ nešetřil chválou.

Fanoušky čeká další mimořádný zážitek na mosteckém autodromu už za měsíc. Do České republiky se vůbec poprvé sjedou legendární americké závodní vozy NASCAR. Závodní víkend 28. až 30. června nabídne už potřetí v řadě také souboje historických vozů, a to včetně monopostů excelujících v minulém století na věhlasných světových okruzích.

VIDEOKURZ: Číňané školí české řidiče. Ukazují, jak správně zipovat

auto.idnes.cz - Út, 21/05/2019 - 00:00

Pravidlo, které řidičům předepisuje, že se mají sjíždět do jednoho pruhu na přeskáčku, platí v Česku skoro dvacet let. Takzvané zipování se však tuzemští řidiči stále nenaučili. Jak to má vypadat, vzorově ukazují motoristé v Šanghaji.

Anketa

Jezdím vozem:

Poslední komentáře

Reklama

RSS kanál

Syndikovat obsah