Reklama

Autoweb


Syndikovat obsah
Magazín o autech
Aktualizace: 10 min 45 sek zpět

Letošní sezóna MČR v truck trialu startuje 8. srpna

14 hod 30 min zpět

Truck trial je sport, který je o jezdeckém umění, o tom jak překonat zdánlivě nepřekonatelné. Na všech závodech se projíždí abnormálně těžký terén, někdy i uměle vytvořený. Není to pouze o tom zdolat prudký svah, je to o tom se v tomto terénu orientovat a projet stanovenou sekci a umístěné branky i za cenu, že nevíte, zda zákony o zemské přitažlivosti budou platit, nebo je posunete o něco dál.

Pokud to nevyjde, poperete se s těmito zákony příště znovu. Otázku, zda se v sekci, kde je plno bahna i vody „utopíte“, nebo úspěšně projedete, si většinou závodníci pokládají až po závodě. Pro toho, kdo projede, je to otázka zcela jasná, pro toho, kdo neprojede, je to výzva, jak takové náročné úseky pokořit příště. Zkrátka nic pro slabé nátury. Je to sport pro opravdu silné jedince.

Soutěž probíhá v 7. kategoriích: S1 – MB Unimog, Tatra 805; S2 – MB Unimog, IFA W50, Avia, Praga, Viza ROSS; S3 – Tatra 138, Praga V3S, Liaz, Viza ROSS; S4 – Tatra 813 a 815 6×6, Ural; S5 – Tatra 813 8×8 a P1 a P2 kategorie malých a velkých unikátních prototypů, kdy každý z vozů je originál.

Letošní sezóna Mistrovství České republiky v truck trialu startuje 8. srpna. Závodníci mají vždy za úkol projet vyznačenou sekci bez dotyku označených branek a navíc v daném časovém rozhraní. Často jsou závodní vozy opravdu na hraně a ne zřídka dochází k jejich převrácení.

Čtěte také: Škoda Motorsport umožňuje nahlédnout do zákulisí zákaznického závodění

To je také jedním z důvodů proč být u toho, byť jako divák. Na startu nové sezóny diváci uvidí nejenom  stálé trialisty, ale i všechny loňské mistry ČR a mnoho nováčků, kteří si stihli koupit již hotové auto, a nebo si postavili nové. Mistrovství  ČR v Truck trialu se skládá letos pouze ze čtyř soutěžních víkendů, z nichž ty další se pojedou v Černuci u Slaného, Jihlavě a Milovicích.

  • Zdroj: Jiří Černý
Celá galerie 8 Zdroj: Jiří Černý

Okolo Třeboně se nepasou jen koně. Strávíte tu skvělou dovolenou

14 hod 31 min zpět

Perla Jižních Čech, krásné lázeňské město Třeboň je jedním z nejkrásnějších a nejklidnějších měst v České republice.

Třeboň má úžasnou historii, která na vás dýchne doslova na každém kroku. Můžete navštívit různé historické památky jako např. Augustiniánský klášter s děkanským kostelem Panny Marie Královny a sv. Jiljí, Zámek Třeboň, Schwarzenberskou hrobku, Státní zámek Třeboň nebo Věž staré radnice v Třeboni.

V okolí Třeboně se nachází krásná, panenská příroda a vyhlášené rybníky. Několik je jich rozlohou doslova obřích, z nichž je dominantní rybník Rožmberk, který je zároveň i největším rybníkem Česka.

Kulturní vyžití je v Třeboni velmi rozmanité. Každý týden se tu konají trhy a slavnosti. Ti, kdo preferují aktivní dovolenou, naopak s radostí uvítají množství zdejších sportovišť, turistických stezek či cyklotras.

Otázku ubytování v Třeboni vyřeší poměrně velké množství hotelů, penzionů a kempů, kde si každý najde to své podle svého vkusu a finančních možností.

Zdroj: Shutterstock

BMW 8 Coupé přijíždí ve speciální černo-zlaté edici Golden Thunder

Čt, 02/07/2020 - 10:05

Fascinující jízdní dynamika je jednou z nejpřitažlivějších vlastností modelů BMW řady 8. Všechny tři karosářské verze luxusně sportovní modelové řady výrobce prémiových automobilů z Mnichova dostanou další formu extravagance. Sportovní přitažlivost a luxus těchto modelů dále posilují specifické designové doplňky ve zlatém provedení, které doplní celá řada mimořádně kvalitních doplňků pro exteriér i interiér od BMW Individual.

BMW řady 8 Golden Thunder Edition je jednou z dalších ukázek schopnosti BMW Individual vytvořit speciální vozy s unikátním charakterem pro zákazníky s nejvyššími očekáváními v otázkách stylu a kvality. Exkluzivní designové doplňky exteriéru a interiéru dodávají těmto vozům nezaměnitelnou přitažlivost a současně charakter vozu stavěného na zakázku.

Čtěte také: BMW i8 za chvíli nadobro skončí. Jak šel čas s nejúspěšnějším hybridním sporťákem?

Edice Golden Thunder je připravena pro všechna provedení nového BMW řady 8 Coupé, BMW řady 8 Cabrio a BMW řady 8 Gran Coupé, a to od BMW 840i a 840d xDrive až po vrcholná provedení BMW M850i xDrive. Automobily budou od září 2020 vznikat v továrně BMW v německém Dingolfingu. Standardní výbavou těchto verzí je M sportovní paket.

Sportovně-luxusní charakter těchto vozů podtrhne pečlivě zvolená kombinace zlatých doplňků a karoserie lakované jedním z černých metalických laků – Sapphire Black nebo matného Frozen Black. Tmavý vzhled doplňují leskle černé doplňky, které jsou součástí výbavy BMW Individual Shadow Line s rozšířeným obsahem, a také černé brzdové třmeny M sportovní brzdové soustavy.

Zdroj: BMW

 

S tímto provedením kontrastují zlaté ozdobné pruhy vycházející z předního nárazníku a pokračující přes boční prahy až do zadního nárazníku. Dalšími zlatými doplňky jsou kryty zpětných zrcátek, M zadní spoiler (exkluzivně navržený pro BMW řady 8 Coupé) a 20“ M kola z lehké slitiny s dvoupaprskovým designem Double-spoke.

Extravagantní atmosféra je patrná také uvnitř modelů speciální edice. Vyznačují se nejen rozšířeným koženým čalouněním BMW Individual Merino v černé barvě s vyšitými nápisy „Edition Golden Thunder“ na hlavových opěrkách nebo černým čalouněním stropu Alcantarou od BMW Individual, ale také obložením interiéru ve zlatém hliníkovém provedení Aluminium Mesh Effect.

Středová konzola s jemnou strukturou vytvářející jemné, hodnotně působící odlesky je doplněna emblémem této edice. Ve výbavě nechybějí ani skleněné aplikace CraftedClarity použité na vybraných ovládacích prvních a v neposlední řadě také audioaparatura s prostorovým zvukem Bower & Wilkins Diamond Surround Sound System.

Zdroj: BMW

Ceny ojetin rostou nejen v České republice, nejlevněji se prodávaly vozy v době nouzového stavu

Čt, 02/07/2020 - 08:09

Pandemie koronaviru změnila stav české ekonomiky a promítá se i do cen automobilů. Průměrná cena ojetin tento měsíc vzrostla na téměř 241 000 korun a vzhledem k omezenému množství automobilů na trhu a výpadkům ve výrobě nových automobilů cena dál poroste.

Nejvýhodněji mohli zákazníci pořídit automobil v době nouzového stavu, kdy se dal pořídit v průměru za 224 000 korun. Vyplynulo to z prodejních dat největšího českého prodejce ojetých automobilů AAA Auto.

„Ještě před vyhlášením pandemie se plnily predikce ekonomů ohledně zdražování automobilů. Nouzový stav tento trend na chvíli pozastavil. Zatímco v únoru si zákazníci u nás kupovali automobily v průměru za 232 000 korun, v době nouzového stavu jsme museli my i další prodejci výrazně snížit ceny automobilů, abychom přestáli období sníženého zájmu o vozy. Průměrná cena se tak snížila až na 224 000,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka AAA Auto.

„Vzhledem k nedostatku automobilů na trhu způsobeném výpadky ve výrobě nových došlo velmi rychle opět k navýšení ceny, a to aktuálně v průměru na 241 000 korun. Na celém trhu budou ceny i nadále růst,“ dodává Topolová.

Čtěte také: Jedno z nejvzácnějších československých kupé je na prodej s astronomickou cenovkou

I přes toto navýšení cen, jsou ojeté automobily v současnosti prakticky nejdostupnějšími vozy, které jsou ihned k odběru. Nové vozy jsou ještě méně dostupné a čekací doby se u mnohých výrobců ještě prodloužily.

„Přestože jsou Češi stále opatrní, roste zájem o nákup ojetin, protože si mnozí uvědomují, že výběr vozu bude omezenější a méně výhodný,“ doplnila Topolová. I přes počátek ekonomické krize roste zájem o financování, které může většina motoristů pořídit za velmi příznivých podmínek.

Nejvyšším tempem rostou ceny nejen velkých automobilů typu MPV, ale i sedanů, které jsou pro mnohé řidiče vyhovující. U těchto karoserií vzrostla cena od dubna o 20%. Naopak u mnohých oblíbených modelů cena na první pohled poklesla.

Důvodem je absolutní nedostatek jejich mladších verzí. „Například dlouhodobě nejprodávanější Škoda Octavia vyšla v dubnu o 35 000 korun dráž než dnes. Rozdíl v ceně není ale způsobený nižší poptávkou, ale naopak razantním úbytkem mladších a méně ojetých verzí těchto automobilů na trhu,“ uzavřela Karolína Topolová.

Praha spouští program na podporu turistiky a dává odměny

Čt, 02/07/2020 - 07:59

Praha se snaží znovu nastartovat cestovní ruch a cílí především na české turisty. Nyní si můžete projít místa a památky, od jejichž návštěvy vás v minulosti odrazovaly davy zahraničních turistů. Pokud se v Praze ubytujete, získáte body, které pak můžete vyměnit za vstupné do památek, muzeí či galerií.

„Kvůli pandemii koronaviru se cestovní ruch v Praze v podstatě přes noc propadl na nulu. Jsem velmi rád, že město na aktuální situaci zareagovalo rychle a můžeme teď společnými silami cestovní ruch v metropoli znovu nastartovat. Do kampaně V Praze jako doma jsme se zapojili v maximální možné míře, a nabídli jsme návštěvníkům skutečně všechno, co máme k dispozici. Věřím, že návštěvníci ocení vstup na Staroměstskou radnici i zajímavé vycházky s našimi profesionálními průvodci,“ říká Petr Slepička pověřený řízením Prague City Tourism.

Jak to funguje?

Podstatou je, že za přespání v některém z partnerských zařízení získáte body za každou osobu a noc. Můžete se ubytovat v nejluxusnějších hotelech, hostelech, penzionech nebo dokonce v kempu, záleží jen na vašich finančních možnostech.

Za každou noc získáte dva body na osobu (maximálně osm bodů za pobyt na jednu osobu). Jeden bod má hodnotu 200 korun. Za ně si nakoupíte vstupenky či jiné služby. V nabídce desítek míst najdete například znovuotevřenou Staroměstskou radnici, Trojský zámek, Pražský hrad s katedrálou sv. Víta či pražskou ZOO.

Můžete si také vybrat vycházky s průvodci na nejrůznější témata v délce 1 – 2 hodiny. Vydat se můžete například za pražskými strašidly, po stopách Vontů, odhalovat tajemství domovních znamení Malé Strany anebo třeba za pivem. Body v rámci kampaně lze uplatnit od 1. 7. do 30. 9. 2020.

Test BMW X3 xDrive30e, úsporného rychlíku do zásuvky

St, 01/07/2020 - 10:07

Jako snad každý model BMW můžete mít i X3 v mnoha různých variantách, od úsporných dieselových verzí po benzínovou X3 M, která prožene i kdejaký ryzí sporťák. Zajímavou alternativou, která kombinuje trochu z obou světů, tedy úsporu paliva, nicméně nikoliv na úkor svižnějšího tempa, nabízí verze xDrive30e.

Za zkratkou na víku kufru se skrývá pohon všech kol, benzínový čtyřválec o objemu dvou litrů a elektrický pohon s možností dobíjení ze zásuvky. BMW X3 xDrive30e je tedy plug-in hybrid, navíc v současném portfoliu mnichovské značky největší co do velikosti. Nicméně vedle ekologické noty hraje také trochu na tu sportovní.

Celkový systémový výkon totiž činí 292 koní a 420 Nm točivého momentu, což jsou mezi plug-in hybridními SUV velmi slušné hodnoty. Na silnici ale působí trochu vlažněji, přece jenom i kvůli hmotnosti přes dvě tuny autu chybí výbušnost jiných podobně výkonných SUV.

Vláčnější a nikterak agresivní podání výkonu poznáte především při zrychlení z klidu, např. na semaforu, když se budete potřebovat rychle zařadit před jiné auto. S rostoucí rychlostí ale nabere také na intenzitě tempo, takže na dálnici dokáže upalovat stále velmi důstojně, ačkoliv je maximální rychlost omezena na 210 km/h kvůli limitům hybridního systému.

Zdroj: Hugo Kottás Zdroj: Hugo Kottás

Svižné dynamice zdařile sekunduje i velmi povedený podvozek, který kombinuje příjemnou plavnost a jízdní komfort s typickou schopností bavorských SUV abnormálně krájet zatáčky. Dopřát si můžete jak poklidné unášení krajinou, tak bezprecedentní stabilitu, když se rozhodnete auto trochu protáhnout.

Hybridní verzi si pořídíte zřejmě z jiných pohnutek, a to kvůli schopnosti jezdit úsporně. Papírově slibuje čistě elektrický dojezd 50 km, v reálu kolem 40 km, když auto nabíjíte ze zásuvky, což stačí na každodenní elektrické dojíždění do zaměstnání.

Vedle tradičních jízdních režimů Sport, Comfort a Eco Pro, které si můžete ještě dále individualizovat, můžete volit tři režimy elektrického pohonu – Auto eDrive, kdy auto samo efektivně řeší využití a dobíjení elektřiny, Max eDrive s téměř 100% jízdou pouze na elektřinu (až do rychlosti 135 km/h) a Battery Control s možností volby hodnoty, na kterou se mají akumulátory nabít a udržovat spalovacím motorem.

Zdroj: Hugo Kottás Zdroj: Hugo Kottás

To přijde vhod, pokud zrovna nemáte zásuvku po ruce, případně nemůžete zastavit, a přesto chcete akumulátor nabít, např. během jízdy po dálnici, abyste následně nevyhnutelnou dopravní zácpu nebo červenou vlnu na semaforech proskákali efektivně na elektřinu. Tehdy můžete počítat s maximální kapacitou kolem 28 km.

Kombinovaná spotřeba 2,1 l/100 km je stále spíš vlhkým snem bruselského byrokrata, nicméně hybridní X3 stále umí ohromit velmi pěknou spotřebou benzínu. Dvacetikilometrovou cestu po dálnici, uzavírkou a městem jsem absolvoval z poloviny na elektřinu s průměrem 4,8 l/100 km.

Čtěte také: Alpina XD3 a XD4 přijíždí pro ty, kterým jsou SUV od BMW málo výkonná a luxusní

Ještě víc na mě ale zapůsobila spotřeba při kratším výletu po D1 a benešovské silnici č. 3 na jih Čech. Z celkových 114 km jsem svižnou rychlostí absolvoval 43 km na elektřinu za 7,7 l/100 km benzínu, s využitím plné kapacity akumulátoru.

Cestu zpět do Prahy jsem potom s lehčí nohou a oklikou ponejvíce po okreskách a kousku příbramské dálnice D4 zvládl ještě o dvě desetinky úsporněji, ovšem s nulovým počátečním nabitím! Celkových 146 km proběhlo z víc jak z třetiny elektricky a finální průměr činil 7,5 l/100 km. To je na takhle těžké a výkonné auto hodně slušné.

Zdroj: Hugo Kottás Zdroj: Hugo Kottás

Druhou stranou plug-in hybridní mince je omezenější praktičnost. Jednak zavazadlový prostor se zmenšil o citelných 100 litrů na 450 litrů, zadruhé podlaha kufru obsahuje velký schod právě kvůli akumulátoru o kapacitě 12 kWh.

O 15 litrů se zmenšila i palivová nádrž, takže reálný dojezd neatakuje dieselovou tisícovku kilometrů, ale pohybuje se někde kolem čtyř až pěti stovek. Jinak hybridní BMW X3 neutrpělo žádné ztráty, takže je to pořád uvnitř velmi luxusní, komfortní, moderní a promyšlené rodinné SUV, se kterým je radost fungovat jak každý den, tak cestovat daleko.

BMW X3 xDrive30e velmi zdařile kombinuje schopnost jezdit chytře a úsporně bez ztráty působivé dynamiky a jízdních vlastností, tolik typických pro mnichovská SUV. A přestože u hybridních vozidel je nějaký náznak sportovnosti naprosto druhořadý, je dobré vědět, že to také elektrifikovaná X3 umí rozbalit, když to po ní chcete.

  • Zdroj: Hugo Kottás
Celá galerie 21 Zdroj: Hugo Kottás

Co všechno byste měli udělat, než vyjedete autem na dovolenou?

St, 01/07/2020 - 08:10

Prázdniny jsou v plném proudu a s tím souvisí i čas letních dovolených. Pokud vyrážíte do zahraničí autem, měli byste udělat těchto patnáct věcí.

Máte rádi pohádky? Navštivte s dětmi výstavu 100 roků Říše loutek

St, 01/07/2020 - 07:59

Letos v září oslaví divadlo Říše loutek, jehož zakladatelem byl akad. soch. Vojtěch Sucharda, 100 let své existence. Při té příležitosti pořádá Muzeum hlavního města Prahy výstavu v domě U Zlatého prstenu, která představuje unikátní historické loutky, rekvizity, ukázky dekorací a kostýmů doplněné dobovými fotografiemi. Výstava připomíná i práci těch, kteří loutkám dávají život, a představuje veřejnosti řadu materiálů, které doposud neměla možnost vidět.

Světový unikát

Divadlo Říše loutek získalo během doby své existence značné umělecké renomé. Od roku 1928 působí v budově Městské knihovny na Starém Městě ve světově unikátním prostoru kukátkového jeviště a hlediště. Během svého trvání hraje nepřetržitě.

I když se původně hrálo jen s marionetami – tedy loutkami voděnými shora – začaly se časem na scéně objevovat také maňásky a javajky. Vojtu Suchardu vystřídal v principálské funkci akad. sochař Bohumír Koubek a v poslední době vytváří loutky řada domácích i externích výtvarníků.

Česko má jako loutkářská velmoc tradici lidového loutkářství zapsanou i v seznamu kulturního dědictví UNESCO.

Z historie divadla Říše loutek

Říše loutek se zrodila před 100 lety. Přesně 26. září 1920 se poprvé rozhrnula opona a loutky sochaře Vojty Suchardy v krásných dekoracích Anny Suchardové-Brichové zahrály pohádku Dlouhý, Široký a Bystrozraký. A pak se hrálo každou sobotu a neděli. Toto nové divadlo se jmenovalo Divadélko V říši loutek v Bubenči a sídlilo ve zrušené školní kapli v Korunovační ulici.

Hrály se pohádky, ale také Tylův Strakonický dudák, Jiráskova Lucerna či Shakespearův Večer tříkrálový. Divadlo brzy získalo značné umělecké renomé, a tak když se v Praze na Starém Městě začala stavět budova Městské knihovny, bylo pamatováno i na loutkové divadlo, které bylo nabídnuto souboru Říše loutek, kde působí dodnes.

Výstava zároveň připomíná práci těch, kteří loutkám dávají život. Kromě jiného i proto, že v Říši loutek po celou dobu všichni hrají zadarmo.

Výstava se koná v Domě u zlatého Prstenu, Týnská 630/6, Praha 1, v termínu 9. 6. 2020 – 31. 1. 2021

Bezpečně s přívěsem: Jízda s vlekem má svoje pravidla

Út, 30/06/2020 - 10:03

Letošní dovolené si řada lidí spojí s aktivním trávením volného času, mnozí možná poprvé využijí možnost zapojit za svůj vůz přívěs. Ať už vlastní, nebo vypůjčený, obytný či užitkový pro převoz motocyklů, kánoí či větších lodí. Proto je v této souvislosti správný čas připomenout si některé praktické rady.

Vhodné k tažení přívěsů jsou vozy s pohonem zadních nebo všech kol. Tyto vozy přirozeně nabízejí lepší trakci při zatížení zádi, jaké vyvolává připojený přívěs, zvláště ve spojení s vyšším množstvím zavazadel na letní dovolené.

Majitelé vozů s pohonem jen předních kol se musí připravit na horší trakci, méně zatížená přední kola také hůře přenášejí síly při zatáčení. Pro všechny řidiče pak platí nutnost zvýšené pozornosti, neboť jízdní souprava s přívěsem má nejen vyšší hmotnost, která se projeví na schopnosti zrychlovat a brzdit, ale také odlišné chování v zatáčkách nebo vyšší citlivost na boční vítr.

Řízení s přívěsem

V České republice lze s běžným řidičským průkazem skupiny B řídit soupravu osobního vozu a přívěsu o hmotnosti 750 kg. Pokud nejvyšší povolená hmotnost přívěsu přesahuje 750 kg, nesmí nejvyšší povolená hmotnost celé soupravy, tedy vozu a přívěsu, překročit 3 500 kg. Za vůz o nejvyšší povolené hmotnosti 2 500 kg tak lze připojit například větší vlek s nejvyšší povolenou hmotností do 1 000 kg. Větší a brzděné přívěsy jsou bezpečnější volbou, jsou stabilnější a mívají větší pneumatiky.

Čtěte také: Mobilní telefon v autě jako výbušnina: Proč nenechávat elektroniku na palubní desce?

Další hledisko představuje údaj výrobce o nejvyšší hmotnosti nebrzděného a brzděného přívěsu pro danou verzi automobilu. Vozy se slabšími motory mají omezenou hmotnost přívěsů. Pokud výrobce umožňuje maximální hmotnost pouze například 650 kg, nesmí řidič tuto hranici překročit, i když vozík má vyšší celkovou hmotnost. Uživatelé, kteří potřebují zapojit těžší přívěsy, potřebují vyšší řidičské oprávnění, a to buď jednodušší B96, nebo B+E. Pak mohou za svůj vůz zapojit přívěsy o hmotnosti až 3 500 kg.

Bezpečné zajištění je základ

Důležité je pečlivé zajištění přívěsu na tažném zařízení. Přívěs se připojuje k zabrzděnému vozidlu, při zajištění kloubu na kouli tažného zařízení musí být zřetelné kovové cvaknutí. Na kloubu se také zpravidla nachází indikátor opotřebení, který musí být na zelené poloze, u ojí bez indikace se řidič musí přesvědčit o pevnosti spoje ručně.

K nezbytným úkonům patří správné zapojení elektrického přívodu, kontrola funkce osvětlení a také kontrola tlaku v pneumatikách. A to jak na přívěsu, tak u tažného vozidla, kde se s ohledem na zvýšenou zátěž zadních kol předepisuje zvýšit tlak.

Veškeré údaje o povolené hmotnosti přívěsu a předepsaných tlacích se nacházejí na vozidle, například u výrobního štítku, na sloupcích karoserie nebo na krytu uzávěru palivové nádrže. Při cestách do zahraničí je vhodné se seznámit s předpisy všech zemí, kde se bude souprava pohybovat, tedy i tranzitních.

Pravidlo dostatečného výkonu

Zvláště za deště je dobré u všech typů pohonu pamatovat na to, že kvůli většímu zatížení zadních kol mohou mít ty přední horší kontakt s vozovkou než obvykle, což se projeví při zatáčení nebo brzdění. Tato skutečnost se do značné míry netýká vozů vybavených nivelizací zadní nápravy nebo vzduchovým pérováním, které udržují stálou světlou výšku bez ohledu na zatížení.

Pro bezpečnou jízdu je důležitý výkon motoru a dostatek točivého momentu především v nízkých otáčkách. Proto je uživatelům, kteří počítají s častějším vlečením přívěsů, doporučována automatická převodovka. Její prokluz zajistí citlivé rozjezdy i s velkou zátěží a také jemné manévrování v nízkých rychlostech. Je vhodné se také řídit pravidlem dostatečného výkonu, tedy 30 kW na tunu skutečné hmotnosti soupravy.

Odlišná technika jízdy

I konstrukčně dobře připravený tažný vůz v dobrém technickém stavu vyžaduje, aby při vlečení přívěsu upravil řidič styl jízdy s ohledem na hmotnost nákladu i charakteristiku soupravy. Ať už s nebrzděným menším vozíkem nebo brzděným těžším přívěsem je nezbytné počítat s delší dobou pro akceleraci a také prodlouženou brzdnou dráhou. Zřetel je třeba brát na odlišné rozložení hmotnosti a často větší šířku nebo odlišný rozchod kol přívěsu.

Brzdy jsou hodně namáhány hlavně při dlouhých táhlých klesáních. V takovém případě se doporučuje v první řadě brzdění motorem, tedy manuální podřazení na vhodný rychlostní stupeň, což umožňují i samočinné převodovky. Brzdy by se měly zatěžovat rovnoměrně a spíše v kratších intenzivních intervalech než trvalým mírným tlakem.

Zvláště v horku je vhodné pamatovat i na zatížení motoru. Nadměrná zátěž vede k neúměrnému zvýšení spotřeby paliva, vyššímu opotřebení a také k riziku přehřátí. Proto je vhodné přizpůsobit rychlost výškovému profilu a vyvarovat se extrémního vytáčení motoru.

Doporučením pro zákazníky, kteří předpokládají tažení přívěsu, je objednání vestavěného tažného zařízení přímo z výroby, protože u vybraných verzí je s jeho instalací spojena i řada dalších konstrukčních úprav. Kromě možnosti kombinace se stabilizačním systémem pro přívěsy to je například i výkonnější chladič, který zajistí správnou provozní teplotu motoru i za ztížených podmínek.

Bavoráky jako první auta odemknete iPhonem. Digitální klíč můžete sdílet s ostatními

Út, 30/06/2020 - 08:03

Na vývojářské konferenci Apple Worldwide Developer Conference bylo oznámeno, že se BMW stane prvním výrobcem automobilů, který umožní svým zákazníkům používat iPhone jako plně digitální klíč od vozu.

BMW jako první integrovalo do svých vozidel přehrávač iPod, jako první nabídlo bezdrátové fungování funkce CarPlay a nyní jako první představuje podporu pro BMW Digitální klíč, bezpečně uložený v Apple Wallet v iPhone.

Nově uváděný BMW Digitální klíč pro iPhone umožní zákazníkům jednoduše použít iPhone pro odemknutí vozu, následně jej uložit do přihrádky na chytrý telefon a stisknout startovací tlačítko. Nastavení Digitálního klíče lze provést aplikací BMW pro chytré telefony.

Majitel automobilu může také sdílet přístup až s 5 přáteli, a to včetně možnosti omezení různých funkcí pro mladé řidiče, jako je nastavení maximální rychlosti, výkonu, maximální hlasitost rádia a dalších. Správu přístupu lze provádět zevnitř automobilu i prostřednictvím aplikace Apple Wallet.

Čtěte také: BMW odhaluje, jak vznikl slogan „Radost z jízdy“

Další vlastností nového Digitálního klíče je uložení v zabezpečeném elementu v iPhone a přístup přes Apple Wallet či rezerva energie. I po vypnutí iPhone z důvodu prázdné baterie funguje funkce digitálního klíče ještě dalších až pět hodin.

Dostupnost Digitálního klíče pro iPhone je ve 45 zemích a pro modelové řady 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, X5, X6, X7, X5M, X6M a Z4 vyrobené po 1. červenci 2020. Kompatibilními modely iPhone jsou iPhone XR, iPhone XS nebo novější a Apple Watch Series 5 nebo novější.

Celá galerie 3

Navštivte bahenní sopky v přírodní rezervaci Soos

Út, 30/06/2020 - 07:59

Přírodní rezervace se nachází nedaleko Františkových Lázní. A i když je hromadnou dopravou nepřístupná, pohodlně se dostanete autem do vesnice Kateřina, a odtud už vás čeká pěší výlet.

Rozsáhlá rašeliniště a slatiniště, kde vyvěrá velké množství minerálních pramenů a čistý oxid uhličitý v tzv. mofetách – bahenních sopkách, vás jednoduše uchvátí svou krásou.

Projděte se připravenou naučnou stezkou, která vede po dně vyschlého jezera, v němž byla původně slaná minerální voda. Kromě prazvláštní měsíční krajiny tu můžete zahlédnout také řadu chráněných živočichů a nejen je, pokochat se můžete také divokou krásou mokřadních a slanomilných rostlin.

Rezervace má celkovou plochu 221 ha, ale návštěvníkům je přístupná pouze část, přesněji řečeno pouze 1,2 km dlouhý podlážkový chodník, který vás provede naučnou stezkou.

V areálu je také geologický park a muzeum, kam by rozhodně měli zavítat milovníci tvorby Zdeňka Buriana. Najdete tu totiž modely prehistorických ještěrů v životní velikosti i velkoplošné obrazy.

Návštěvou tohoto kouzelného místa neuděláte chybu, vždyť kdo by nechtěl vidět náš český Yellowstone.

Nové návštěvnické centrum bude sloužit i školám a institucím. Mladí lidé by zde měli získávat základní znalosti o přírodě a její ochraně.

Hyundai spouští výrobu nové i10 N Line. Sportovně laděný prcek nabídne až 100 koní

Po, 29/06/2020 - 12:03

Zcela nová i10 je čtvrtým modelem značky Hyundai, který bude nabízen s dynamickým stupněm výbavy N Line. Modely N Line, inspirované výkonnými vozy Hyundai N, jsou odlišeny sportovními prvky vnějšího a vnitřního designu.

V případě zcela nového modelu i10 N Line se však zdaleka nejedná pouze o vzhled, protože pod jeho kapotou je uložen exkluzivní motor 1.0 Turbo GDi o výkonu 100 koní. Díky tomu nabízí řidiči ještě větší potěšení z jízdy. Kromě toho je k dispozici také motor 1.2 MPi s výkonem 84 koní.

„Nejvýkonnějším motorem v modelové řadě i10 ukazujeme, že stupeň výbavy N Line není jen otázkou nového vzhledu, ale přináší také výjimečnou dynamiku,“ říká Andreas-Christoph Hofmann, viceprezident společnosti Hyundai Motor Europe, odpovědný za marketing a produkt. „Přidáním těchto sportovních prvků k velmi bezpečnému a spolehlivému městskému vozu zvyšujeme jeho přitažlivost pro ještě širší okruh zákazníků.“

Hyundai i10 N Line kombinuje dynamický design se sportovním charakterem stupně výbavy N Line. Jeho vnější design nabízí kontrast mezi oblými plochami a ostrými liniemi. Nově navržené nárazníky a maska chladiče mu propůjčují dynamický vzhled inspirovaný vysokovýkonnými modely Hyundai.

Čtěte také: Hyundai i30 po faceliftu už sjíždí z výrobní linky ve všech verzích. Byli jsme se na ně podívat v továrně

Sportovnější atmosféru uvnitř vozu vytvářejí prvky, jakými jsou charakteristický volant a řadicí páka s logem N, červené rámečky výdechů ventilační soustavy a kovové pedály. Konstrukci završuje exkluzivní tříválcový motor 1,0 litru Turbo GDi, který poskytuje nejvyšší výkon 100 koní a maximální točivý moment 172 Nm.

Ročně se prodává až 70 000 ojetých aut s falešným původem

Po, 29/06/2020 - 10:05

Nahrává tomu skutečnost, že čeští zákazníci vnímají jako kvalitnější auta s tuzemským (53 %) či německým původem (21 %). Neseriózní prodejci tohoto faktu využívají a u dovezených aut nejčastěji falešně uvádějí, že auta pocházejí z Německa (55 %) či dokonce České republiky (40 %).

Tuto praktiku podporuje také to, že řada zákazníků (a také část prodejců) nesprávně interpretuje zemi původu, respektive považuje za ni zemi dovozu, tedy poslední zemi, ze které bylo vozidlo dovezené do Česka. Země původu je však ve skutečnosti zemí, pro kterou bylo vozidlo vyrobeno. Velká část ojetých aut, která se do Česka dováží, se nedováží napřímo ze země původu, ale přes více států.

Dochází například k tomu, že je vozidlo přivezeno do Německa a zde účelově zaregistrováno například jen na jeden jediný den a v Česku je následně deklarován u vozidla německý původ, přestože může pocházet třeba z Ukrajiny.

Částka, o kterou se díky zatajení skutečné země původu zvýší cena vozidla, se šplhá řádově do desetitisíců korun. Mezi skutečné země původu u vozidel, u nichž prodejci uvádějí falešnou zemi původu, patří zejména země jižní, jihovýchodní a východní Evropy, pobaltské země a setkat se lze i s tím, že auto pochází například ze Spojených arabských emirátů, Ománu či Jihoafrické republiky.

Taková vozidla mají na českém trhu výrazně nižší hodnotu než ojetina z Německa, což potvrzuje i fakt, že 67 % lidí by si ojetinu z těchto zemí jednoznačně nekoupilo.

Čtěte také: Jedno z nejvzácnějších československých kupé je na prodej s astronomickou cenovkou

Český automobilový bestseller nově přijíždí i ve verzi pro šetřílky na zemní plyn

Po, 29/06/2020 - 08:05

Dodává se s motorem 1,5 TSI o výkonu 130 koní a při provozu čistě na zemní plyn nabízí dojezd až 500 kilometrů v režimu WLTP. Zemní plyn se uchovává ve třech nádržích, které jsou uloženy v podvozku a mají celkovou kapacitu 17,33 kg. Díky devítilitrové nádrži na benzin nemá Octavia G-TEC problém ani v oblastech s horší dostupností zemního plynu. Nová Octavia G-TEC bude uvedena na evropský trh na podzim letošního roku.

Díky velmi ekologickému spalování zemního plynu motor produkuje při provozu na zemní plyn přibližně o 25 % nižší emise CO2 než provedení s benzinovým motorem. Vůz také produkuje mnohem méně oxidů dusíku (NOx) a nevypouští žádné saze. Motor pracuje velice úsporně, mj. díky proměnnému časování sacích ventilů, které umožňuje chod v takzvaném Millerově spalovacím cyklu. Spotřeba činí 3,4 − 3,6 kg CNG/100 km při provozu na zemní plyn a 4,6 l/100 km v benzinovém režimu.

Díky zásobníkům zemního plynu s kapacitou 17,33 kg nabízí Škoda Octavia G-TEC dojezd až 500 km v režimu WLTP při provozu na zemní plyn. V kombinaci s benzinovou nádrží o objemu 9 litrů se dojezd zvyšuje o dalších 190 km. Octavia G-TEC tak nabízí celkový dojezd na jedno natankování všech nádrží cirka 700 km*. Přepínání mezi benzinovým režimem a režimem na zemní plyn probíhá automaticky a bez zásahu řidiče.

Vůz využívá benzinový motor pouze v případě, kdy vůz startuje po doplnění zemního plynu, pokud venkovní teplota klesne pod -10 °C nebo pokud jsou zásoby zemního plynu natolik vyčerpány, že tlak v nádrži klesne pod 11 barů. Charakteristickými znaky vozu Octavia G-TEC jsou specifický vzhled Virtuálního Kokpitu a plaketa G-TEC na zádi. Objem zavazadlového prostoru činí 455 l u verze liftback a 495 l u verze kombi.

Čtěte také: Alternativní paliva v Česku: Za prvních pět měsíců vede elektřina, LPG zaostává za CNG i hybridy

Již při spalování přírodního zemního plynu produkuje Octavia G-TEC při provozu na zemní plyn o 25 % nižší emise CO2 než provedení s benzinovým motorem. Když se do spalované směsi přimíchá 20 % bioplynu, což je momentálně poměrně běžnou praxí například v Německu, sníží se emise CO2 dokonce o 35 až 40 %.

Pokud se podíl bioplynu, který se vytváří z rostlinných zbytků a biologického odpadu, ve spalované směsi ještě zvýší, je možné dosáhnout až 90% snížení emisí CO2. Tento stav se již blíží uhlíkové neutralitě. Úplné uhlíkové neutrality by bylo možné dosáhnout spalováním syntetického metanu, k jehož výrobě by byla použita pouze energie získaná z obnovitelných zdrojů. Tento výrobní postup se však zatím nachází ve fázi vývoje.

Zdroj: Škoda

Hrad Bečov nad Teplou je skrytou barokní perlou Karlovarského kraje

Po, 29/06/2020 - 07:59

O historii původního hradu se nedochovalo příliš mnoho informací, takže se odborníci spíše domnívají, než vědí, že byl založen za dob vlády Jana Lucemburského. Úplně první zmínka o hradu pochází z roku 1349 a nejstarší dochovanou částí hradu je kruhová obranná věž, která hlídá přístupovou cestu.

Hrad byl využíván spíše k hospodářským účelům a kvůli finanční náročnosti nebyla v plném rozsahu nikdy zrealizována jeho plánovaná kompletní přestavba. V závěru 20. století zůstal hrad naprosto nevyužitý.

Dnes však svým návštěvníků nabízí prohlídkový okruh zámeckými interiéry, kdy si můžete prohlédnout všechna podlaží barokního zámku a když už na Bečově budete, určitě si nenechte ujít prohlídku Relikviáře sv. Maura.

Tento prohlídkový okruh vám představí ojedinělou románskou zlatnickou památku nevyčíslitelné hodnoty – relikviář svatého Maura. Projdete pět místností, než si budete moci vychutnat tento zlatnický skvost. Předtím se dozvíte dějiny této památky i vše o historii zlatnictví.

Potom se můžete vydat na prohlídku hradního parku a zámeckých zahrad. Dětským návštěvníkům je určena dobrodružná cesta za poznáním s názvem Procházka minulostí. Děti během prohlídky zjistí rozdíly v životě na středověkém hradě a novověkém zámku.

Peugeot umí být v létě obytňákem, přes rok zase normální dodávkou

Pá, 26/06/2020 - 12:00

Každým rokem roste popularita aktivních pobytů v přírodě a kempování. Úměrně tomu roste i zájem zákazníků o obytná auta. Aktuální situace s omezenými možnostmi cestování po světě navíc ještě umocnila zájem o tento druh trávení dovolené.

Výhoda obytných vozidel je nesporná. Jednak nemusíte sdílet společné prostory s ostatními hosty hotelu či penzionu, za druhé máte absolutní svobodu v tom, kde právě přespíte. Zkrátka máte svůj vlastní hotel na kolech.

Jenže pořízení velkého obytňáku s cenou sahající hodně přes milion není zrovna levná záležitost. Naštěstí existují i možnosti, které nezruinují rodinný rozpočet, přitom si užijete spoustu dobrodružství nejen o víkendu, ale klidně i po celé prázdniny.

Zároveň také tato možnost eliminuje potřebu myslet na různé komplikace vyplývající z vlastnictví obytného vozidla, např. zazimování mimo letní sezonu. Peugeot nabízí zajímavou možnost, jak si užít skutečnou cestovatelskou nezávislost v komfortu obytného vozu a přitom zachovat využitelnost užitkového vozu pro běžné potřeby.

Zdroj: Peugeot Dva v jednom

Francouzská automobilka nabízí cestovatelům prostřednictvím speciální divize Peugeot Přestavby hned několik chytrých řešení „dva v jednom“. První a zároveň nejsnazší cestou k obytňáku, který zároveň nepřestane plnit svou původní roli užitkáče, jsou tzv. kempingové vestavby.

Objednat je lze pro modely Rifter a Traveller. Řešení je to jednoduché, přitom velmi promyšlené, které se jednoduše vsune do zavazadlového prostoru a poté snadno upevní pomocí čtyř popruhů s háky. Během chvilky se tak běžné užitkové vozidlo změní ve slušně vybavený obytňák, kterému téměř nic nechybí.

V zavazadlovém prostoru si povezete rozkládací ložnici se spoustou úložných prostor a zásuvek, kde nechybí lednice, vařič nebo zásoby pitné vody. Ve chvíli, kdy přijde čas na zabydlení v přírodě, všechno jenom snadno rozložíte a vznikne komfortní místo nejen pro spaní.

Zdroj: Peugeot

Nejenže si dopřejete vychlazené nápoje, ale pohodlně si uvaříte večeři, a když vás nepřízeň počasí zažene dovnitř, můžete snadno vytvořit komfortní obývák a u skládacího stolku rozehrát partičku oblíbené karetní hry.

Prostorovou kapacitu je možné rozšířit nejen o praktické doplňky v podobě např. okenních tašek určených pro uklizení lehčích věcí jako oblečení nebo ručníků, ale také vestavbou střešního stanu, díky čemuž získáte další dvě plnohodnotná lůžka. Vyrazit tak můžete s celou rodinou nebo s partou přátel.

Hlavní výhodou kempinkových vestaveb je skutečnost, že během roku, pokud zrovna necestujete, můžete celý systém z vozidla jednoduše vyjmout a uskladnit ji třeba v garáži či sklepě, jelikož nezabírá příliš mnoho prostoru, čímž svoji dodávku opět přeměníte v objemný pracovní stroj nebo přepravník početné rodiny.

Čtěte také: Peugeot přestavěl svoji největší dodávku v luxusní obytňák

Hotel na kolech

Pokud patříte k náročnějším cestovatelům, kteří tráví objevováním nových míst více času v odlehlejších místech daleko za civilizací, potom můžete sáhnout po přestavbě modelu Boxer, třetího a největšího zástupce užitkových vozidel Peugeot.

V tomto případě se už jedná o přestavbu na plnohodnotné obytné vozidlo, kdy dojde ke změně celého interiéru doslova v hotel na kolech, který nabízí nevídaný luxus na cestách za dobrodružstvím. Klidně tak můžete vyrazit doslova až na konec světa.

V takovém autě nechybí třeba plynové topení, velká lednice o objemu 65 litrů, vestavěná kuchyň s vařičem i dřezem, toaleta se sprchovým koutem, zásobník na pitnou vodu o objemu 110 litrů či odpadní nádrž na 90 litrů.

Zdroj: Peugeot

Praktické prvky výbavy navíc zahrnují otáčecí přední sedadla, čímž získáte útulný obývák, ale klidně i pohovku nebo další postel. Promyšlené uspořádání úložných prostorů uvnitř vozidla poskytuje dostatek místa pro veškeré věci, které cestovatelé mohou potřebovat.

Výhodou všech těchto přestaveb je také skutečnost, že vedle vysoké míry variability a komfortu přinášejí i nespornou výhodu oproti velkým obytným vozům, a to snadnou manévrovatelnost, kterou oceníte zejména ve městech, kam často s velkým obytňákem nemůžete.

Samozřejmostí je, že všechny upravené vozy můžete s velkou hmotnostní rezervou 3,5 tuny řídit i s běžným řidičským oprávněním skupiny B na osobní automobil, takže nemusíte kvůli cestám podstoupit další autoškolu.

Zdroj: Peugeot

Za tento plnohodnotný komfort pro čtyři osoby zaplatíte stále rozumných 1,2 milionu korun. A pokud byste si chtěli tenhle luxusní obytňák třeba jenom vyzkoušet a pronajmout, u společnosti Artcom Group, výhradního koncesionáře značky Peugeot, není žádný problém.

Navštivte PeugeotPřestavby.cz a rozhodně dostanete chuť objevit celý svět.

Hyundai i30 po faceliftu už sjíždí z výrobní linky ve všech verzích. Byli jsme se na ně podívat v továrně

Pá, 26/06/2020 - 10:03

Uplynul měsíc od zahájení výroby prvních modelů Hyundai i30 po faceliftu v nošovické továrně. Aktuálně sjíždí z výrobní linky kompletní modelová řada inovované třetí generace i30 včetně vozů se sportovním paketem N Line.

První generaci začala automobilka ve slezských Nošovicích vyrábět v listopadu roku 2008 a byl to právě model i30, který se tehdy stal historicky prvním vyrobeným vozem nového závodu v podhůří Beskyd vůbec.

„Za 11 a půl roku jsme jich v Nošovicích vyrobili již 1 170 000 kusů. Modelovou řadu i30 vyrábíme ve všech modifikacích především pro evropské trhy. Loni tyto vozy nejčastěji putovaly do Německa, Španělska, České republiky, Velké Británie a Polska, doplnil Miroslav Jasiok,“ vedoucí subdivize výroby v HMMC.

Ze všech tří karosářských verzí vítězí u zákazníků nejkratší hatchback následovaný kombíkem a posléze fastbackem. Hyundai i30 se vyváží nejen do zemí Evropy, ale také třeba do Maroka, na Nový Zéland či do Singapuru. Celkově můžete í-třicítku potkat ve více než 40 zemích.

Zdroj: Hyundai Přípravy zabraly rok

Než sjede z výrobní linky závodu inovovaný model, trvá zaměstnancům speciálního týmu automobilky asi rok, než připraví všechny náležitosti potřebné k rozjetí sériové výroby. Testovací jezdci během zkušebních jízd najezdí stovky tisíc kilometrů v rámci různým míst Evropy.

„Náš nový Hyundai i30 získal nový atraktivní design exteriéru i interiéru, má řadu nových moderních prvků bezpečnosti a konektivity. Pro zákazníky jsme také připravili nabídku nových motorů, převodovek a na přání je k dispozici také 48V částečně hybridní pohon,“ říká k hlavním změnám Martin Klíčník, vedoucí subdivize kvality, která přípravu a testování nových modelů řídí.

Čtěte také: Test Hyundai i30 N Performance: Trefa do černého

Důležitou změnou, kterou přinesl facelift, je možnost objednat v České republice nejpopulárnější verzi kombi také se sportovním paketem N Line. S faceliftem přijíždí také 48voltový mild-hybird dostupný ve všech třech karosářských variantách.

Kromě modernizovaného exteriéru s Bi-LED světlomety, novými designy kol a třemi novými odstíny najdeme novinky i uvnitř, jako 7″ displej s digitálními budíky, 10,25″ displej multimédií, bezdrátové dobíjení telefonu, nouzové volání eCall, systém Bluelink, služby LIVE Services s online dopravními informacemi nebo Apple CarPlay či Android Auto.

Zdroj: Hyundai Manuál s funkcí plachtění

Bezpečnost na palubě navíc rozšiřují asistenti řízení v jízdním pruhu, odvrácení kolize při couvání, hlídání slepého úhlu nebo rozpoznávání chodců a cyklistů. Vedle mild-hybridní motorizace přichází také nová varianta 1.5 T-GDI o výkonu 160 koní. Zajímavou technickou novinkou je také manuální převodovka iMT s funkcí plachtění, kterou známe z automatických převodovek.

„Nový Hyundai i30 lze charakterizovat jako elegantnější, bezpečnější, modernější a hospodárnější. Takto atraktivní novinky a inovace přitahují pozornost a zájem zákazníků. S vhodně postavenou nabídkou, kterou jsme pro ně připravili, věříme, že budou silnou motivací k nákupu našich nových vozů,“ doplňuje Martin Saitz, generální ředitel obchodního zastoupení Hyundai Motor Czech.

Že nový model přiláká zákazníky, věří i Miroslav Jasiok. „V dnešní době jde o další impulz pro trh, který by nás měl zase o kousek přiblížit standardnímu objemu výroby.“

  • Zdroj: Hyundai
Celá galerie 7

Modernizace taxi zákona přinese přechod tisíců řidičů do legality

Pá, 26/06/2020 - 08:03

Pozitivní je, že pro spotřebitele nedojde k omezení ve výběru služeb. Dá se předpokládat, že na trhu budou působit stejné společnosti a objeví se i nějaké nové. Ty budou moci nabízet cenu za jízdu dle taxametru, fixní cenu známou ještě před zahájením jízdy nebo cenu smluvní – například cena za rozvoz lidí z hotelu nebo svatby.

Jelikož ceny taxíků v ČR v porovnání s evropskými zeměmi již teď patří k nižším, nedá se očekávat jejich další dramatický pokles. Pokud ano, pak pouze vlivem dotací ze strany online platforem nebo díky dalšímu obcházení zákonů ze strany taxi flotil, které pod platformami působí.

Přínosem novely je každopádně to, že přináší o něco rovnější tržní prostředí. Dosavadní legislativa byla obtížně vymahatelná, což zejména zahraniční společnosti využívaly a zákon často obcházely, zatímco české taxislužby jím byly svázány. Nově přibude také institut tzv. zprostředkovatele a jeho odpovědnosti za to, aby pro něj jezdil jen řidič s platným oprávněním, stejně jako zákaz společnostem blokovat úřední kontrolu.

Jednoznačným negativem naopak bude nárůst počtu komerčních řidičů v ulicích, kteří na rozdíl od běžných řidičů městem neprojíždějí, ale trvale se v něm zdržují. Tlak na dopravní situaci vzroste ve všech větších městech.

Čtěte také: Praha opět zkomplikuje parkování a rozšíří zóny placeného stání

Pouze v Praze se za poslední pět let zdvojnásobil počet řidičů na současných téměř 11 a půl tisíc, přičemž do tohoto počtu nebyly započítány tisíce řidičů, kteří jezdili pro zahraniční společnosti a zůstávali v ilegalitě. Největší podíl na tomto nárůstu mají řidiči bez taxametru, jejichž počet narostl za pět let více než osminásobně, na čemž mají největší podíl zahraniční společnosti.

Novela bohužel neumožňuje, aby mobilní aplikace mohly být oficiálně uznávaným měřidlem – cena přes ně stanovená (tedy neúčtovaná podle taxametru) může být pouze fixní a předem daná. Zákazník tedy nebude v režimu fixní ceny moci měnit nebo přidávat zastávky.

Dalším faktem je, že novela ani zdaleka nepřináší tolik proklamovanou digitalizaci. Jedinou digitalizací je však zavedení fixní ceny přes aplikace a online registr řidičů a vozů, který však městům nedává žádnou šanci dopravu ve městě ovlivňovat. Města nadále nebudou mít žádnou možnost online sledovat, jaký vliv na dopravní situaci má taxislužba ve vztahu k MHD, jiné komerční a osobní dopravě

Digitální ekonomika tak i nadále bude fungovat digitálně směrem k cestujícím jako doposud, řidiči však stále budou fungovat na papírové smlouvy. Flotilové společnosti budou i nadále moci provozovat systém najímání zahraničních pracovníků, které následně tlačí k nevýhodným podmínkám od pronájmů aut až po zaměstnávání na krátkodobé písemné smlouvy.

Ty se neevidují a po dosažení maxima hodin se zkrátka recyklují. Novela tak neřeší efektivně ani nešvary v ilegální zaměstnanosti řidičů. Na trhu doposud působily tisíce zahraničních řidičů, kteří často nemají ani pracovní povolení ani dohledatelnou trestní minulost.

„Když dám extrémní příklad, tak povolení komerčně vozit lidi nově dostane odpovědný podnikatel, korejský turista s fotoaparátem, stejně tak jako cizí žadatel souzený v zahraničí za ublížení na zdraví. Novelizace jde sice správným směrem, ale je výsledkem neinformovaných politických tlaků a lobbingu zahraničních společností, kterým pramálo záleží na kvalitě prostředí, ve kterém podnikají,“ podotýká Ondřej Krátký, spoluzakladatel a ředitel společnosti Liftago.

Liftago dlouhodobě upozorňuje nejen na příležitosti, jak zlepšit poskytování služeb zákazníkům, ale i na to, že je třeba minimalizovat negativní vlivy, které sebou pokus o digitalizaci přináší, zejména zhoršení dopravní situace.

V případě aktuální novely se sice jedná o krok správným směrem, ale jde o krok, kterému chybí vize a kontext městské mobily. ČR tak v dobrém i zlém kopíruje západní praxi, aniž by se snažila využít poznatků ze západních zemí a předešla tak negativním dopadům

Přehled zásadních změn, které novela přináší

Omezení práv obcí: Dochází ke zrušení zkoušek znalosti místopisu, obsluhy taxametru a právních předpisů upravujících provozování taxislužby a ochranu spotřebitele. To dosud sloužilo jako nástroj měst regulovat počet vozů taxi ve svých ulicích. Rovněž přestanou být řidiči evidováni na místně příslušných dopravních odborech, ale vznikne celostátní databáze. Řidiči se tak mohou registrovat například v Brně a poté nabízet službu v Ostravě. Města však takto nebudou vůbec mít informaci ani kontrolu nad tím, kolik taxikářů v nich právě jezdí.

Požadavky na vozidla: Města dále nebudou moci ovlivňovat barvu aut nebo např. počet dveří. Mohou ale stanovit jako podmínku druh paliva, emisní stupeň nebo rozměry auta.

Evidenční samolepky: Vozy budou muset být opatřeny samolepkami. Vozy zaregistrované po 1. červenci ihned, zbylé vozy do konce roku. Cena samolepky je 500 Kč a jejím cílem je fungovat jednak jako zdroj informací pro cestující, tak jako nástroj kontroly pro policii a úřady.

Odpovědnost zprostředkovatelů: Dispečinky i provozovatelé mobilních aplikací musí zaručit, že jejich řidiči splňují zákonné požadavky a provozují vůz registrovaný k taxislužbě. Sankci za porušení poté může dostat řidič i samotný zprostředkovatel jízdy.

Aplikace místo taxametru: Usnadňuje a sjednocuje se objednávání taxi přes aplikaci, díky čemuž není nutné mít taxametr, ale zákazník musí znát konečnou cenu přepravy před samotnou jízdou. Potvrzení o uskutečněné jízdě aplikace musí zaslat na email pasažéra ihned po přepravě. Toto zatím umí jen některé aplikace, zbývající taxislužby budou své aplikace muset upravit. Potvrzení musí mít řidič u sebe k dispozici po zbytek dne pro případ kontroly.

Archivace záznamů: Novela ukládá povinnost taxislužbě archivovat záznamy o jízdách 3 roky. 10 let v případě, že je plátcem DPH.

Taxi svítilny: Svítilna s nápisem TAXI je povinná pro vozy, které vezou zákazníka a měří cenu podle taxametru. Taxi v jiném režimu (například při předem dané fixní ceně za jízdu) mít svítilnu nemusí.

Nejryzejší sporťák francouzské značky slaví 25. výročí. Neměl čelní sklo ani posilovač řízení

Čt, 25/06/2020 - 12:02

Pod záštitou divize Renault Sport připomínal nekompromisní sportovní řadu modelů Alpine. Věrný svému mimořádnému vnějšímu vzezření, Spider měl lehký hliníkový podvozek a motor uložený uprostřed před zadní nápravou. Jakožto ryze tradiční roadster, Spider byl extrémně minimalistický, se sportovními sedadly a obloukovou výztuhou, žádný posilovač řízení, ABS ani topení.

To ovšem bylo vysoce účelné, tato konstrukce umožnila vměstnat výkon modelu Alpine A610 do vozu lehkého jako peříčko, který vážil skoro stejně jako Twingo! Skalním nadšencům nabízel vůz vzrušující zrychlení, brzdění a ovladatelnost bez nutnosti nákladů, které by se rovnaly náročnosti profesionálního závodního vozu.

Zdroj: Renault Renault Sport Spider Trophy

Od prvního závodu Renault 8 Gordini Cup v roce 1966 značka Renault vždy podporovala závody jednoho druhu automobilů. Spider Trophy je zářným příkladem této éry. Christian Contzen, ředitel divize Renault Sport, rozhodl o představení konceptu Spider Trophy v průběhu sezóny 1995 na základě modelu, který v té době neměl povolení k provozu na silnici.

Verze Trophy se od běžného modelu tolik nelišila, mohla se však pyšnit několika zásadními vylepšeními dvoulitrového motoru z modelu Clio Williams, který byl umístěn příčně před zadní nápravou. Výkon byl zvýšený ze 150 na 180 koní a převodovka dostala šestý rychlostní stupeň.

Brzdový systém měl dva nezávislé okruhy, které bylo možné ovládat přímo z kabiny, což umožňovalo řidiči nastavit si vyvážení brzdného účinku. Tahle verze, které se vyrobilo pouze 90 kusů, zahajovala testovací jízdy evropských závodů Formule 1, což značku Renault skvěle zviditelnilo a zároveň poskytlo nevšední podívanou.

Zdroj: Renault S čelním sklem proti živlům

Standardní Renault Sport Spider byl vybaven miniaturním čelním sklem, které zdůrazňovalo jeho štíhlý, nízký profil a představoval jakousi minimální ochranu před větrem a deštěm, jež byl odrážen směrem nahoru, nicméně tento aerodynamický prvek byl jen stěží vhodný pro každodenní užití na silnici a ve vysokých rychlostech bylo nutné si nasadit helmu.

Rok poté, co byl Spider poprvé odhalen na autosalonu v Ženevě ve verzi bez čelního skla, byl Renault Sport Spider konečně uveden i s klasickým čelním sklem. Zachoval si však svůj nekompromisní sportovní charakter.

Zdroj: Renault

Renault provedl ještě několik ústupků z původně radikálně puristického automobilu, který neměl topení, ABS ani posilovač řízení. Kromě přidání plnohodnotného čelního byla tato trochu znesvěcená verze doplněna také o ochranu proti dešti. Vertikální otevírání dveří i oblouková výztuha ovšem zůstaly.

Nové čelní sklo nicméně nestačilo ke zkrocení tohoto nekompromisně sportovního automobilu a automobiloví nadšenci propadli i této verzi.

Čtěte také: Test KTM X-Bow RR: Extrémní závodní kuše

  • Zdroj: Renault
Celá galerie 44 Zdroj: Renault Zdroj: Renault

VW doplňuje manažerský sedan o pekelně sexy kombík s 320 koňmi či plug-in hybrid

Čt, 25/06/2020 - 10:01

Jedna modelová řada, dvě varianty. Volkswagen představuje ve světové premiéře nový model Arteon a současně prezentuje i druhou karosářskou verzi – nový Arteon Shooting Brake1. Jedná se přitom o zcela novou interpretaci konceptu kombi Variant.

Arteon je od roku 2017 automobilem kategorie „gran turismo“ v podání značky Volkswagen, která nyní představuje dalekosáhlou modernizaci této modelové řady. Design nových modelů Arteon a Arteon Shooting Brake je přitom expresivní a avantgardní.

Výrazný charakter dodává oběma modelům především design přídě s novou nepřerušovanou světelnou lištou, markantními chromovanými lištami a novými spodními otvory pro přívod vzduchu. Maska chladiče a dlouhá, široká kapota motoru tvoří formálně jeden celek. Obě verze modelu Arteon mají díky tomu tvář, která vyčnívá z davu – a to i za tmy díky speciálnímu světelnému designu s diodami LED na přídi a zádi.

Oba nové modely – Arteon a Arteon Shooting Brake – se vyznačují atletickými liniemi a vzájemně se výrazně odlišují tvarovým řešením zadní části karoserie od střešních sloupků B. Zatímco u sedanu se splývavou zádí souběžně klesají linie střechy a oken v oblouku od střešních sloupků B a plynule přecházejí do zádě připomínající kupé, jsou u verze Shooting Brake linie střechy a oken protaženy až k zádi, kde ústí do nového střešního spoileru.

Zdroj: Volkswagen

V horní části probíhá linie oken souběžně se střechou. Spodní linie oken však stoupá ke střešním sloupkům D. Plocha oken se tak směrem k zádi zužuje. Souhrn všech prvků vytváří pro Shooting Brake typickou sportovní zadní partii.

Všechny nové plody technického vývoje nalézají uplatnění u obou karosářských verzí. Mezi technické novinky patří také plug-in hybridní pohon, nabízený pro Arteon poprvé. Dojezd v režimu výhradně elektrického pohonu je u této verze tak dlouhý, že mnozí řidiči modelů Arteon eHybrid a Arteon Shooting Brake eHybrid budou překonávat své obvyklé vzdálenosti v každodenním provozu s nulovými lokálními emisemi. Arteon v obou verzích jako sedan se splývavou zádí nebo Shooting Brake patří mezi první modely svého druhu, které budou ve vyšší střední třídě k dispozici jako plug-in hybridy.

Čtěte také: Bentley Flying Spur jako kombík pro boháče. Není už tohle kacířství?

Dynamika pro manažerský vůz

Vrcholnou verzí modelové řady bude Arteon R. Volkswagen s ní proniká ještě hlouběji do segmentu prémiových sportovních vozů. Fascinující jsou zde nejen ryzí výkony, ale také způsob, jímž vozidla přenášejí svou hnací sílu na vozovku a přeměňují ji v rychlost. Nová progresivní technologie, R-Performance Torque Vectoring, zajišťuje variabilní rozdělování točivého momentu nejen mezi nápravy, ale v závislosti na situaci také mezi zadní kola. A zajišťuje novou úroveň jízdní dynamiky v této třídě.

Velký prostor pro řidiče, spolucestující a zavazadla. Arteon se vyznačuje vysoce funkčním celkovým konceptem. Cestující na předních i zadních sedadlech obou verzí modelu Arteon profitují z výhod modulární platformy MQB pro vozy s motorem uloženým vpředu napříč. Maximální prostor pro nohy vzadu je s hodnotou 1 016 mm nejlepší ve své třídě. Díky odlišnému průběhu střechy nabízí Shooting Brake vpředu i vzadu více prostoru pro hlavu.

Zdroj: Volkswagen

Opěradla zadních sedadel jsou v obou modelech sériově asymetricky dělená a sklopná. Za zadními sedadly modelu Arteon Shooting Brake je k dispozici objem zavazadlového prostoru 565 litrů (sedan se splývavou zádí: 563 litrů), pokud se zavazadla naloží jen do výšky opěradel zadních sedadel a krytu zavazadlového prostoru. Při využití délky interiéru až k opěradlům předních sedadel vzroste objem zavazadlového prostoru na 1 632 litrů (sedan se splývavou zádí: 1 557 litrů). Ložná plocha má v obou případech maximální délku 2,09 m (až k předním sedadlům).

Nové asistenční systémy: „Travel Assist“ pro asistovanou jízdu rychlostí až 210 km/h.Spektrum technických novinek zahrnuje kromě oblasti pohonu také další asistenční systémy IQ.DRIVE. Novinkou v této modelové řadě je na přání dodávaný „Travel Assist“. Systém umožňuje částečně automatizovanou jízdu v rozsahu rychlostí od 0 km/h do 210 km/h (v rámci systémových limitů).

„Travel Assist“ znatelně zvyšuje komfort zejména při popojíždění v dopravních kolonách ve městě nebo při průjezdu staveništěm. Součástí asistenta „Travel Assist“ je adaptivní tempomat „ACC“ s předvídavou regulací rychlosti jízdy. Automatické udržování bezpečného odstupu reaguje přiměřenou úpravou rychlosti jízdy na omezení rychlosti jízdy, hranice obcí, zatáčky, kruhové objezdy a křižovatky.

Mezi funkce systému „Travel Assist“ patří rovněž asistent pro jízdu v jízdním pruhu „Lane Assist“ s udržováním vozidla uprostřed jízdního pruhu a asistent pro nouzové brzdění „Front Assist“ s rozpoznáváním chodců. Zdokonalena byla zadní kamera „Rear View“ (výbava na přání), která nyní poskytuje navíc mimo jiné „Cornerview“ (rozšíření obrazu z kamery na displeji informačního a zábavního systému z 90 stupňů na širokoúhlé snímání v rozsahu 170 stupňů) a speciální „náhled na přívěs“ (shora na oj pro snadnější připojení přívěsu).

Zdroj: Volkswagen Nová přístrojová deska v interiéru

V interiéru nadchne tato modelová řada nově navrženou přístrojovou deskou, která propůjčuje modelu Arteon ještě větší exkluzivitu. Ovládání usnadňuje dotykový posuvník automatické klimatizace a nový multifunkční volant s dotykovými plochami. Rovněž nové je nyní bezkabelové připojení aplikací prostřednictvím systému „App-Connect Wireless“ pro uživatelská rozhraní „Apple CarPlay“ a „Android Auto“ (Google).

Výbava byla kromě toho rozšířena o highendový audiosystém harman/kardon s výkonem 700 W, který byl specificky nastaven pro modely Arteon a Arteon Shooting Brake (v obou případech se jedná o výbavu na přání). Nový interiér na přání završí nastavitelné dekorační osvětlení s výběrem až 30 barev světla. Osvětlena jsou přitom ozdobná obložení na přístrojové desce a ve výplních dveří – světlo tak vystupuje v roli „nového chromu“.

  • Zdroj: Volkswagen
Celá galerie 13

Anketa

Jezdím vozem:

Poslední komentáře

Reklama

RSS kanál

Syndikovat obsah