Reklama

Autoweb


Syndikovat obsah
Magazín o autech
Aktualizace: 6 min 36 sek zpět

Hummer H1 Launch Edition: Nekompromisní armádní drsňák zažívá vycizelovaný comeback

Čt, 21/06/2018 - 10:00

https://www.autoweb.cz/wp-content/uploads/2018/06/hummer-h1-launch-edition-1-640x360.jpg

Do naha svlečený a následně od základu přestavěný. Přesně takový je Hummer H1 Launch Edition od firmy Mil-Spec Automotive (MSA), která se rozhodla vzkřísit padlou legendu amerických silnic i nesilnic. Zatímco vyměklé a spíše nabubřelé moderní reinkarnace H2 a H3 upadly v zapomnění, spartánský a utilitární Hummer H1 dokázal vždy lákat svou neotesaností a drsností.

Dávka steroidů putovala pod kapotu, kde usídlil přeplňovaný vidlicový osmiválec Duramax o objemu 6,6 litru, který skrze šestistupňový automat posílá na všechna kola 500 koní a 1355 Nm. Karoserie je nově vyrobená z odolnějšího hliníku používaného v leteckém průmyslu, ten je dále nastříkán barvou s bohatou texturou a keramickým základem. Předek a zadek byl osazen odolnými rámy, osazen litými koly s armádní stylizací, a navíc byl vůz vyzbrojen silným LED osvětlením.

Dovnitř původně velmi spartánského vozu se pak nastěhovala hromada kůže spolu s pohodlnějšími sedadly, prémiovým audiosystémem a spoustou luxusní příplatkové výbavy. MSA tvrdí, že vzala starý dobrý Hummer a zbavila jej všech slabin, zanechala jen to nejlepší a přidala na vrch hromádku luxusních laskomin.Pokud máte po ruce zbytečných pět milionů, řidičák na náklaďák a touhu mít v garáži opravdu nezastavitelný offroad, může být jeden kousek právě váš.

Příspěvek Hummer H1 Launch Edition: Nekompromisní armádní drsňák zažívá vycizelovaný comeback pochází z Autoweb.cz

Toyota Supra se ještě pořádně nepředstavila a Gazoo Racing už připravuje výkonnější verzi

Čt, 21/06/2018 - 09:00

https://www.autoweb.cz/wp-content/uploads/2018/06/toyota_gr_supra_racing_concept_5-640x360.jpg

Ačkoliv se dlouho očekávaná nová generace oblíbené Toyoty Supra stále nepředstavila, hlavní inženýr vývoje Tetsuya Tada nepřestává postupně odhalovat své nové dílo. V rozhovoru pro magazín Motoring Research se rozpovídal o budoucnosti sportovních modelů značky, přičemž se nezapomněl zmínit o dlouho očekávaném sportovním kupé.

Prvním z nových modelů by měla být právě Supra, která na trh vstoupí v roce 2019 a později bude navázána i ostřeji laděnou variantou GRMN. Tada zároveň potvrdil, že o se bude o pohon nového auta starat řadový šestiválec shodný s chystaným BMW Z4. Tím bude přeplňovaná třílitrová jednotka o výkonu 335 koní a točivém momentu 500 Nm. Přestože Japonci spolupracují s Němci na vývoji obou aut, každé z nich bude jiné. Rozdílné bude například naladění podvozku či jinak nastavený software řídicích jednotek.

Toyota je rozhodnutá, že se z divize Gazoo Racing stane větší značka nabízející řadu sportovně laděných modelů GR a GR Sport, z nichž chtějí inženýři vyždímat veškeré ambice vhodné pro zábavu za volantem. V budoucnu by měl vzniknout i hypersport s pracovním názvem GR Super Sport. Na bližší informace o vývoji si však ještě chvíli počkáme.

Příspěvek Toyota Supra se ještě pořádně nepředstavila a Gazoo Racing už připravuje výkonnější verzi pochází z Autoweb.cz

Bentley Bentayga bude na Pikes Peak řídit Rhys Millen. Padne další rekord?

Čt, 21/06/2018 - 08:00

https://www.autoweb.cz/wp-content/uploads/2018/06/bentley-bentayga-pikes-peak-rhys-millen-1-640x360.jpg

Za volant Bentley Bentayga se totiž posadí Rhys Millen, který je velmi zkušeným závodníkem, a to i na Pikes Peak, protože tyto závody už dvakrát vyhrál. Pilotoval při tom bude vlastně sériové Bentley Bentayga, které bude oproti běžné verzi vybaveno sportovním výfukovým potrubím Akrapovič a stylingovým karbonovým kitem.

Karoserie dostala nakonec hodně divokou barvu Radium Satin a polepy sponzorů. To interiér se – hlavně kvůli dodržení regulí – proměnil více. Sériová sedadla byla vyměněna za sportovní a nainstalován byl bezpečnostní rám.

Bentley ale motor neupravovalo, a tak se pod kapotou stále nachází šesilitrové W12 s dvojicí turbodmychadel, jehož výkon činí 447 kW/600 koní a maximum točivého momentu je 900 Nm. Díky tomu i tento mastodont dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h jen za 4,1 sekundy a vyvine maximální rychlost až 301 km/h. A dynamika bude při pokusu o rekord trati ve své kategorii opravdu potřeba.

Podle výpočtů značky bude totiž potřeba projet téměř 20kilometrovou trať se 156 zatáčkami a převýšením 1438,66 metrů průměrnou rychlostí 96,56 km/h…

Příspěvek Bentley Bentayga bude na Pikes Peak řídit Rhys Millen. Padne další rekord? pochází z Autoweb.cz

Opilá slečna dostala velmi hloupý nápad. Strčila hlavu do výfuku a nemohla ji vytáhnout

Čt, 21/06/2018 - 07:00

https://www.autoweb.cz/wp-content/uploads/2018/06/strcila-hlavu-do-vyfuku-640x360.jpg

Dotyčná se jmenuje Kaitlyn Strom a vzhledem ke svému telecímu věku se tomu jejímu nápadu vlastně asi nedivíme. Bohužel se kolem ní nenašel nikdo chytřejší, kdo by ji od toho odradil. Tím autem, jehož výfuk ji padl do oka, a to skoro doslova, byl upravený Chevrolet Silverado. S hurónským smíchem se tedy jala vyzkoušet, jak je ten výfuk reálně široký.

Dovnitř hlavu nacpala, ale protože rychle zjistila, že to není nic příjemného a humor ji přešel, chtěla ji vyndat. To ale nešlo. Kaitlyn měla velké štěstí, že to zkusila na veřejné country zábavě, kde byli přítomni i hasiči. Až ti ji z velmi nebezpečného sevření pomohli, ale museli kvůli tomu výfuk z auta uříznout.

Až to pomohlo a Kaithlyn má velké štěstí, že se majitel nijak výrazně nezlobil a nebude po ni vymáhat škodu. Dokonce to prý vzal s humorem. Problém dotyčná má ale tak jako tak. Dle Amerických zákonů totiž alkohol ještě pít nesmí, a tak ji i její rodiče čeká výslech na policii.

Příspěvek Opilá slečna dostala velmi hloupý nápad. Strčila hlavu do výfuku a nemohla ji vytáhnout pochází z Autoweb.cz

Švédská ocel v praxi: Fatální čelní náraz přežil jen díky svému autu

Čt, 21/06/2018 - 06:00

https://www.autoweb.cz/wp-content/uploads/2018/06/nehoda-volvo-xc70-video-640x360.jpg

A co teprve, když se osobní auto čelně střetne s nákladním? To je pak ortel na řidičem osobního vozu prakticky vynesen. Ten, který řídí nákladní auto, má šance mnohem vyšší, ale i tak jde o velmi bolestivou záležitost. Existují ale auta, v nichž ani čelní náraz v plné rychlosti do náklaďáku posádku neodsoudí k tragickému konci.

Přiložené video ukáže, že takovým osobním autem, je například Volvo XC70. Ne nadarmo se o Volvech říká, že jsou to nejbezpečnější auta na světě. Však se přesvědčíte sami.

Nemáme informace o tom, co nehodě předcházelo. Je možné, že se řidiči Volva udělalo nevolno. Je ale také možné, že se prostě jen nevěnoval řízení. Výsledkem ale je, že v moment, kdy proti němu jel náklaďák vjel do protisměru a střetl se s ním.

Rána to byla obrovská! Volvo ale pohltilo většinu nárazu, kabina zůstala takřka nepoškozená a posádka díky tomu vyvázla jen se zraněními. Myslíme si, že v jakémkoliv jiném autě by už nebyla mezi námi.

Příspěvek Švédská ocel v praxi: Fatální čelní náraz přežil jen díky svému autu pochází z Autoweb.cz

BMW i8 a i3 Starlight Edition: České unikáty jdou do dražby na dobrou věc. Vyvolávací cena vás odrovná!

St, 20/06/2018 - 08:00

https://www.autoweb.cz/wp-content/uploads/2018/06/titulka2-640x360.jpg

BMW BMW Group Česká republika připravila mimořádně exkluzivní sběratelskou edici modelů BMW i8 a BMW i3 STARGLIGHT Edition. Automobily se vyznačují unikátním dvoubarevným provedením, v němž zlatá přední část plynule přechází do černé zádi. Přechod připomíná svítící hvězdy noční oblohy, odtud rovněž pochází název edice.

Navrhl ji a v tandemu s lakýrníkem Miroslavem Špičákem také zhotovil designér Zoltán Matuška. Jedinečnost edice STARLIGHT spočívá v použití zlatého prachu s ryzostí téměř 24 karátů, kterým je originálně vyvinutou metodou pokryta polovina obou vozů. Od každého modelu je vyroben pouze jediný kus a oba bude možné zakoupit výhradně společně v rámci benefiční aukce, jejíž výtěžek půjde na dobročinné účely Nadace Dagmar a Václava Havlových VIZE 97.

„Proporčně a tvarově velmi specifický design BMW i3 a i8 doslova vybízí ke kontrastní úpravě vzhledu, a co víc – podtrhuje jejich výrazné charaktery. Působí přitom tak přirozeně a elegantně jako samotný ,hvězdný’ přechod z přírodní zlaté do hluboké černé barvy. Povrchová úprava má ale další rozměr – statisíce zlatých kapek viditelných z bezprostřední blízkosti, které původní lak změnily na skutečný klenot,“ vysvětluje Zoltán Matuška, designér a tvůrce vozů edice STARLIGHT.

„Čím déle se věnuji vozidlům BMW i, tím více jsem přesvědčená o jedinečnosti těchto dvou modelů. Vedle všech přírodních materiálů používaných při výrobě vozidel je 24karátové zlato prvkem, který povýší obě vozidla v opravdový klenot. Tímto projektem jsme chtěli podtrhnout jejich unikátnost,“ dodává Jana Dvořáková, Manažerka BMW i.

BMW i8 a BMW i3 STARLIGHT Edition jsou postavena na základě sériových modelů, jejich úpravy však byly podle požadavků BMW Group Česká republika prováděny ve spolupráci se společností Toplac, která je oficiálním partnerem pro BMW ColorSystem v České republice a zastupuje výrobce laků BASF. V rámci přípravy modelů BMW i8 a BMW i3 STARLIGHT Edition bylo potřeba vyvinout speciální proces nanášení zlata, který vytvoří plynulý přechod do původní barvy vozů.

Použité zlato od společnosti Liebscher Blattgold GmbH má v podobě zlatého prachu ryzost 23,75 karátu (maximum pro danou konzistenci). Oba vozy jsou pokryty čtyřmi vrstvami zlata, z toho poslední čtvrtá vrstva tvořící strukturu je nanesena speciální ruční metodou. Pro dosažení vizuální hloubky povrchu jsou vozy lakovány šesti vrstvami originálního laku BMW ColorSystem. Celý proces úpravy podléhal přísným technologickým postupům.

Zlato je použité také na vybraných prvcích interiéru, mezi nimiž dominují především výdechy ventilace, středový panel nebo kroužek loga na volantu a prahové lišty, nesoucí navíc název edice. Uvnitř obou vozů je umístěna plaketa s nápisem „STARLIGHT Edition one of one“, který značí mimořádnou exkluzivitu těchto vozů.

Zlato použité u BMW i8 a BMW i3 STARGLIGHT Edition doplňuje další exkluzivní materiály, z nichž jsou tyto vozy vyrobené. Připomeňme například karbon tvořící jejich nosné struktury, hliníkové slitiny, ale také bombajské konopí, eukalyptové dřevo, výtažky z olivových listů nebo ovčí vlnu.

Není třeba připomínat také unikátní poháněcí soustavy obou vozů, kdy BMW i8 je plug-in hybridní sportovní vůz, zatímco BMW i3 je čistý elektromobil s dlouhým dojezdem. Spojením všech vlastností vznikají zcela unikátní vozy, výjimečné nejen svojí pokrokovou technikou, ale také ručním zpracováním a naprostou exkluzivitou, zaručenou výrobou pouze jediného exempláře od každého z nich.

Vozy BMW i8 a BMW i3 STARGLIGHT Edition budou od 21. června vystaveny v pražském showroomu společnosti Invelt. V termínu od 4. do 5. července bude BMW i8 STARGLIGHT Edition k vidění na Karlovarském filmovém festivalu.

Příspěvek BMW i8 a i3 Starlight Edition: České unikáty jdou do dražby na dobrou věc. Vyvolávací cena vás odrovná! pochází z Autoweb.cz

Mazda2 dostala nové barvy a zajímavější výbavu za lepší cenu

St, 20/06/2018 - 08:00

https://www.autoweb.cz/wp-content/uploads/2018/06/titulka-36-640x360.jpg

Vozy Mazda mají standardně bohatou již první nabízenou výbavu a Mazda2 není výjimkou. Již ve verzi Emotion tak nejdete klimatizaci, palubní počítač, kompletní bezpečnostní výbavu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním nebo elektrické ovládání oken a vnějších zpětných zrcátek.

Extra výhodná je ale nyní u Mazdy verze Challenge, tedy druhá nabízená výbava. Oproti výbavě Emotion má navíc ještě vyhřívaná vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, kožený volant, koženou hlavici řadicí páky, Bluetooth, tempomat, zadní opěradla dělená 60:40 nebo výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce. To vše za 296 400,- Kč.

Zcela nová je na Mazdě2 limitovaná edice TAKUMI. Nabízí u tohoto modelu zatím nevídanou zadní parkovací kameru, LED diodové mlhové světlomety a 16“ černá hliníková kola. Mazda2 TAKUMI je k dispozici již od 347 400,- Kč.

Úplnou novinkou je pro Mazdu2 také trojice barev. Červená Soul Red Crystal, bílá Ceramic a pouze pro Mazdu2 karmínově červená.

Pokud se v létě přijedete k autorizovaným prodejcům Mazda na novou Mazdu2 v krásné karmínové podívat, můžete si navíc nechat mezi 18. 06. 2018 a 31. 08. 2018 za 99 Kč zkontrolovat svou Mazdu v rámci tzv. letní servisní akce. Akce zahrnuje mimo jiné kontrolu karoserie, světel, brzd, náplní, kol a pneumatik nebo funkcí klimatizace a dalších prvků.

Příspěvek Mazda2 dostala nové barvy a zajímavější výbavu za lepší cenu pochází z Autoweb.cz

Ústavní soud a objektivní odpovědnost provozovatele za přestupky spáchané řidičem

Út, 19/06/2018 - 11:00

https://www.autoweb.cz/wp-content/uploads/2018/06/titulka-33-640x360.jpg

V úterý 22. 5. zveřejnil Ústavní soud nález sp. zn. Pl. Ús 15/16, jehož předmětem byl návrh na zrušení ustanovení zákona o provozu na pozemních komunikacích, která stanovují tzv. objektivní odpovědnost provozovatele za přestupky spáchané jeho autem (médii pokřtěnou jako „bič na osobou blízkou“). Odkaz na rozhodnutí viz zde: https://www.usoud.cz/aktualne/objektivni-odpovednost-provozovatele-vozidla-za-poruseni-povinnosti-ridice-podle-zakona-o-si/

Příběh je to velmi dlouhý a jeho závěr neslavný. Hned v úvodu řeknu, že Ústavní soud návrhu nevyhověl a příslušná ustanovení nezrušil. Fakticky to znamená zakonzervování stávajícího stavu, protože Ústavní byl jediný ze soudů, který mohl protiústavnost dané právní úpravy konstatovat a příslušná ustanovení zrušit, takže úřady si teď jistě mnou ruce, protože tím je jasné, že jakákoli soudní ochrana před tímto institutem je marná (ostatně Nejvyšší správní soud to už dříve některými svými rozsudky také posvětil a ÚS byl poslední šancí).

Když jsem ten nález četl, nemohl jsem se ubránit dojmu, že zadání pro soud bylo od počátku jasné a šlo jen o to, jak to zdůvodnit. Práci ÚS lehkou neměl, protože obhájit ústavní konformnost něčeho, co vychytrale základní právo garantované Listinou obchází, to už vyžaduje argumentaci slušně ohnout a ÚS to bohužel „dokázal“.

Než se podívám na jednotlivé argumenty a to, jak se s nimi soud vypořádal, doplním, že ÚS ten návrh posuzoval na základě návrhu jednoho soudce Krajského soudu v Ostravě, který měl o věci rozhodovat a protože příslušná ustanovení shledal za protiústavní, obrátil se v rámci své kompetence na Ústavní soud, za což tomuto odvážnému soudci patří dík.

A teď k jednotlivým argumentům. Nebudu přepisovat celé rozhodnutí, takže jen stručně.

1) Nesplnitelnost dané podmínky

Zákon de facto ukládá provozovateli povinnost zajistit, že s jeho autem nesmí být páchány přestupky, což je zjevně nesplnitelná povinnost (to splnit nejde). Tady námitka navrhovatele spočívala v tom, že provozovatel přece nemůže ovlivnit to, jestli někdo s jeho autem nejede rychleji nebo špatně neparkuje, protože v autě s řidičem nesedí a splnit tuto povinnost tedy nejde.

ÚS na to kontroloval, že odpovědností za řidiče se nerozumí to, že má provozovatel sedět vedle řidiče a tahat mu za volant, ale – citace ÚS:

„Žádné opatření nemůže zcela vyloučit autonomní jednání řidiče vozidla, a tudíž ani možnost, že se úmyslně či neúmyslně dopustí protiprávního jednání. Za smysluplný zjevně nelze považovat ani výklad, podle něhož má být provozovatel vozidla vždy přítomen jeho užití a svým fyzickým zásahem (třeba strhnutím volantu) zamezit řidiči porušit jeho povinnosti. Takovýto požadavek by byl na míle vzdálen od reálného běhu věcí a neobstál by ani z hlediska jiných ustanovení zákona o silničním provozu, která stanoví povinnosti řidiče.“

Ale prý se tím myslí to, že nemáme auto půjčovat tomu, kdo pravidla nedodržuje; citace ÚS:

„Takováto opatření se předně mohou týkat výběru osoby řidiče. Je nepochybně žádoucí, aby provozovatel vozidla, nerozhodne-li se užívat vozidlo výlučně sám, vždy pečlivě uvážil, komu ho svěří.„

„Jiné podmínky ve vztahu k osobě, které má být vozidlo svěřeno, si pak lze představit už jen v rovině určitého subjektivního posouzení, zda tato osoba je „dobrým“ či „zodpovědným“ řidičem.„

To je opravdu „zajímavé“ rozšíření zákonných povinností. Takže kromě toho, že si máme zkontrolovat, že řidič našeho auta má příslušné oprávnění a je i jinak způsobilý, tak si máme zkontrolovat, že je „dobrý“. A jak se to vlastně pozná, milý soude? Je to absurdní argumentace, kterou si ÚS musel vymyslet, aby této námitce mohl kontrovat.

2) Privatizace vymáhání pokut

Další námitka souvisela s vlastnickým právem provozovatele vozidla v tom, že ukládání tohoto druhu povinností zasahuje nepřiměřeně do vlastnického práva vlastníka vozidla.

ÚS tady předvedl pořádný argumentační veletoč, když v podstatě konstatoval, že úřady mají těžkosti zjistit řidiče, takže protože vlastník auta ví, kdo řídil jeho auta, přehodí ten důkazní problém na něj. Jinými slovy, úřad nemá nástroje, jak řidiče zjistit, tak bude přenášet problémy své důkazní nouze na vlastníka, aby to za něj vyřídil.

Citace ÚS:

„Předpokládá se, že provozovatel vozidla ví, kdo v době spáchání přestupku podle zákona o silničním provozu užil jeho vozidlo, jakož i že má zájem domoci se po řidiči náhrady zaplacené pokuty, respektive určené částky, případně, že bude na řidiče v rámci vzájemných vztahů působit jiným způsobem tak, aby se porušení povinnosti neopakovalo, včetně možnosti zamezit mu v dalším užívání vozidla.

Bylo sice spolehlivě prokázáno, že se přestupek stal, chyběly však účinné prostředky ke zjištění osoby řidiče, který se ho měl dopustit. Automatizované technické prostředky často nezaznamenaly pachatele, nebo jej nezaznamenaly natolik ostře, aby jej bylo možno ztotožnit s konkrétní osobou.“

Logika ÚS je taková, že dáme pokutu tomu, kdo to ví, a tím ho přinutíme k tomu, aby ten přinutil řidiče to zaplatit nebo aby nám řidiče identifikoval.

Hmm, a nestačilo by chytat řidiče přímo na místě a celý ten problém by odpadnul? Jenže to by se na tom nedalo tolik vybrat, že milý soude?

3) Zpoplatnění práva nevypovídat

Vrcholné číslo si ale ÚS nechal na závěr. Nejslabším místem celé objektivní odpovědnosti za přestupky je ve skutečnosti to, že obchází právo nevypovídat, resp. jej zpoplatňuje. Tady byla nejsilnější pozice pro zrušení daných ustanovení, protože právě tady je ten útok na právo nevypovídat. Tady je ta zřetelná ústavní nekonformnost a kontradikce, která bije od očí.

ÚS si s tím poradil na dvou frontách.

Nejprve uvedl, že ani jedno z těch napadaných ustanovení (§10, odst. 3 a §125f, odst. 1 zákona č. 361/2000 Sb.) výslovně nevylučuje využití práva nevypovídat, když konstatoval:

„Napadenými ustanoveními není stanovena povinnost sdělit údaje o totožnosti řidiče vozidla v době spáchání přestupku, které by se týkaly jeho nebo jeho osob blízkých, ani jimi není porušení takovéto povinnosti sankcionováno.“

To je sice pravda, ale je to alibismus nejhrubšího zrna, který záměrně přivírá oči nad důsledky realizace práva nevypovídat. Zákonodárce si totiž nemohl dovolit zaútočit na právo nevypovídat přímo. Nemohl stanovit, že když vlastník takové právo využije, tak dostane pokutu. Aby to obešel, stanovil nesplnitelnou povinnost v podobě odpovědnosti za přestupky a „tvářil“ se, že ta sankce je za to, ne za užití práva nevypovídat. Fakticky to ale tak je. Když právo nevypovídat použijete, dostanete pokutu, jakkoli to formálně není za využití práva nevypovídat, ale za nesplnění nesplnitelné povinnosti. ÚS nemohl tyto jednoznačné souvislosti nevidět, ale je jasné, že měl za úkol se „dívat“ jinam.

Jak navrhovatel jasně uvedl, podstata protiústavnosti dané úpravy spočívá v tom, že neexistuje možnost využít právo nevypovídat a současně se vyhnout té pokutě. Tady připíchnul ÚS ke zdi prvotřídně a víte, co na to řekl ÚS? Cituji:

„Nelze v ní (v té pokutě – pozn.) spatřovat nátlak na provozovatele vozidla, aby vypovídal proti osobě blízké. Místo toho mu zaplacení pokuty, respektive určené částky, za těchto podmínek umožňuje tuto osobu ochránit před stíháním za přestupek.„

No jasně, a je to venku. Takže my si platíme za ten luxus nevypovídat a ÚS nám to prodává ještě jako výhodu. Takže teď už víme, že některá práva nejsou základní práva, ale měli bychom je přejmenovat na „základní placená práva“.

Třešničkou na dortu, která jen dokresluje, kam se ÚS ohýbáním jednotlivých argumentů dostal a jak moc musel vše ostatní „znásilnit“, je pak následující:

„V případě posuzovaného správního deliktu navíc vzhledem k limitaci výše pokuty za jeho spáchání, jakož i tomu, že nedochází k zaznamenání bodů do registru řidičů a že provozovatel vozidla se může domáhat náhrady zaplacené částky po pachateli přestupku řidiče, o nepřiměřeně tíživou pokutu zjevně nejde.“

Abyste rozuměli, ÚS nás kromě toho, jak je vlastně fajn, když si za výkon základních práv můžeme připlatit, dále chlácholí tím, že se doopravdy úhradou pár stovek do obecní kasičky nic neděje, protože úhradou určené částky je ochráněn řidič a nedostane body. A nemáme náhodou bodový systém od toho, aby eliminoval opakované porušování pravidel? Tak ono je najednou výhoda, že se řidič nezjistí a body se nedávají? A není tím náhodou celý bodový systém na nic? Anebo se nám přesně podle zadání, které evidentně dostal, snaží ÚS říct, abychom odpustek prostě zaplatili a nedělali problémy?

Příspěvek Ústavní soud a objektivní odpovědnost provozovatele za přestupky spáchané řidičem pochází z Autoweb.cz

Párky, tryskáče nebo pepřenky: Co všechno vyrábí známé automobilky? Budete se divit!

Út, 19/06/2018 - 10:00

https://www.autoweb.cz/wp-content/uploads/2018/06/co-vse-vyrabi-automobilky-1-640x360.jpg

Obzvláště v Asii je běžné, že je automobilová divize jen maličkou součástí obřího konglomerátu vyrábějícího všechno možné. Tak třeba Korejský Samsung nevyrábí jen mobily a jinou elektroniku, ale také vyrábí automobily, na domovské půdě poskytuje bankovní služby a rovněž před pár lety vypustil na širé oceány vypustit největší námořní plavidlo – téměř půl kilometru dlouhý kolos pro přepravu zkapalněného zemního plynu. Ale vraťme se ke značkám, které si s výrobou automobilů spojujeme primárně.

Příspěvek Párky, tryskáče nebo pepřenky: Co všechno vyrábí známé automobilky? Budete se divit! pochází z Autoweb.cz

Dacia Piknik 2018: Jak to vypadalo na čtvrtém ročníku srazu majitelů?

Út, 19/06/2018 - 09:00

https://www.autoweb.cz/wp-content/uploads/2018/06/titulka-30-640x360.jpg

Tato akce, která navazuje na velmi úspěšný koncept v řadě zemí Evropy, má jednoduchý princip: společně strávený den majitelů značky Dacia a jejich rodin, spojený s celodenními aktivitami zdarma, jako například: soutěže, koncerty, testovací jízdy apod. Každý účastník setkání navíc obdrží při svém příchodu piknikový balíček.

Akce se rok od roku účastní stále více majitelů značky Dacia, kteří přijíždějí se svými rodinami. V areálu Šiklandu letos zaparkovalo celkem 1797 vozů, ze kterých vystoupilo celkem 7712 účastníků akce. Jen několik málo registrovaných účastníků na akci nepřijelo, účast byla opět téměř stoprocentní, a tomu se říká fenomén, který je u značky Dacia jedním z nejdůležitějších charakteristických rysů.

Jaký byl Dacia Piknik 2018

Pro velký úspěch z minulých ročníků se opět uskutečnily testovací jízdy na offroadové trati. A vzhledem k tomu, že letos se představil zákazníkům nový Duster, zájem byl o testovací jízdy takový, že byla mimo původní trasu připravena ještě jedna navíc. Celkem bylo realizováno s novým Dusterem 832 jízd.

Koncert kapely Chinaski, která byla hlavním hostem akce, vytvořil neuvěřitelnou atmosféru, neboť všichni zpívali známé písně ze starého i nového repertoáru kapely. Velký úspěch měly také začínající nové kapely, nebo ty méně známé. V rámci „Dacia festivalu“ se představili hudebníci z Lety mimo nebo Honza Křížek.

Již potřetí byl mediálním partnerem celého projektu motoristický časopis Svět motorů. Na svém stánku pořádali redaktoři časopisu soutěže a odpovídali na dotazy svých čtenářů. Technický poradce Světa motorů, Martin Vaculík, byl celý den obklopen majiteli Dacií a odpovídal na dotazy. Redaktoři ocenili na místě majitelé nejstaršího vozu z r. 1972, vozu s nejvíce ujetými kilometry jakožto i majitele nejnovějšího vozu, který byl zakoupen před několika dny.

Pozvání na Dacia Piknik přijali i naši profesní partneři Alcar a Nokian Tyres. Pro velký úspěch v minulém roce byly návštěvníkům opět nabídnuty soutěže pro celou rodinu pod názvem “Hrajte si s Dacia”. Tato zóna byla vytvořena ze soutěžních disciplín spojených s vozy Dacia a odměnou byly soutěžícím lístky do tomboly. Soutěže jako Najdi rozdíly Dacia, Moje Dacia poslepu, Pit stop Dacia, Můj objem Dacia, Dacia pod tlakem, Plyšová rodinka Dacia na výletě, Dacia kolem dokola s trefou, byly soutěžní disciplíny, do kterých se zapojovali jak děti, tak jejich rodiče i prarodiče, každý si přišel na své.

Dacia pomáhá

Během každého ročníku Dacia Pikniku se značka snaží zapojit celou komunitu a sdílet zážitky nebo pomáhat prostřednictvím společného projektu nebo aktivity.

Pod heslem Podepište adopci značka v minulém roce vyzvala všechny přítomné, aby pokryli svými podpisy jeden z vystavených vozů a měli tak možnost ovlivnit rozhodnutí značky pomoci chovu slonů v liberecké zoologické zahradě předáním šeku v hodnotě 50tis. korun. Základní podmínkou adopce bylo pokrytí vozu alespoň 1000 podpisy. Tato podmínka byla více jak 3x překonána, neboť podpisů se na voze nasčítalo celkem 3 158.

V letošním roce se Dacia opět rozhodla pomoci slonicím Rání a Balu ze stejné zoologické zahrady a přispět na nákup vysokotlakého čističe s ohřevem vody, který je nezbytnou součástí jejich každodenního ošetření. Celý výnos z prodeje reklamních předmětů ze stánku Dacia Boutique v hodnotě 66 800,-Kč bude předán ZOO Liberec.

Dacia se zapojuje do projektů CSR (sociální odpovědnosti společnosti) podporou světa neslyšících.

Značka Dacia se stává oficiálním partnerem chráněných pracovišť organizace Tichý svět, která pomáhá již jedenáct let neslyšícím v České republice v podobě komplexních služeb, které jim umožňují začlenit se do společnosti.

Tichá kavárna je první pražskou kavárnou s neslyšící obsluhou. Spolu s Tichou cukrárnou tvoří dvě chráněná pracoviště, kterým se značka Dacia rozhodla pomoci a přispět ke sblížení světa slyšících a neslyšících. V obou provozovnách pracují neslyšící jako číšníci, kuchaři a cukráři. Vytvořením vozového parku dvou modelů Dacia Dokker, z nichž jeden je vybaven chladicím boxem, značka nejenže přispívá k rozvoji obchodního podnikání provozoven, ale také k vytvoření nových pracovních míst pro neslyšící.

Tichá kavárna během celého dne Dacia Pikniku nabízela celý sortiment kávy včetně ledové kávy a domácích koláčů a limonády.

Příspěvek Dacia Piknik 2018: Jak to vypadalo na čtvrtém ročníku srazu majitelů? pochází z Autoweb.cz

24 hodin Le Mans 2018: Toyota se dočkala a získala svoje historicky první vítězství

Po, 18/06/2018 - 16:50

https://www.autoweb.cz/wp-content/uploads/2018/06/titulka-32-640x360.jpg

Sébastien Buemi, Kazuki Nakadžima a Fernando Alonso s vozem TS050 HYBRID č. 8 startovali z první startovní pozice a po 388 kolech plných napětí, mnohdy i dramatických, projeli za mávání šachovnicovým praporkem cílovou rovinkou závodního okruhu Circuit de la Sarthe a opět zvýšili své vedení v bodování světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA (WEC).

Skvělého výsledku pro TOYOTU dosáhli i Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María López, kteří s vozem TS050 HYBRID č. 7 dlouhou dobu vedli a nakonec si před zraky 256 900 fanoušků dojeli pro druhé místo.

TOYOTA, která do závodu Le Mans před letošním závodním víkendem nasadila historicky již 47 vozů a dojela si šestkrát pro pódiové umístění, se tímto stává teprve druhým japonským továrním týmem, který na okruhu La Sarthe dokázal zvítězit, přičemž Kazuki je prvním japonským pilotem, který vybojoval vítězství za volantem japonského vozu.


Nepřehlédněte:
24h Le Mans s elektrickým závoďákem? Češi chystají něco, co ještě nikdo nedokázal!

Tento výsledek je vyvrcholením intenzivní a odhodlané snahy všech pracovníků TOYOTA GAZOO Racing z Higashi-Fuji a Kolína nad Rýnem neustále vylepšovat hybridní elektrickou technologii, která dokázala v uvedeném závodu tento víkend zvítězit se spotřebou paliva o 35 % nižší než v roce 2012, kdy se Toyota do světa vytrvalostních soutěží vrátila.

Oba vozy TS050 HYBRID si po celých 5286 km vedly přibližně stejně dobře a v průběhu závodu, který byl pro vedoucí jezdce místy dramatický, si několikrát vyměnily pozici.

Dvě penalizace ‚stop-go‘ pro vůz č. 8 (oproti jedné identické penalizaci sesterského vozu) si vyžádaly od Fernanda Alonsa strhující noční stint, aby se vůz vrátil do boje v závodním dni, kdy všichni piloti pod silným tlakem podávali mimořádně dobré výkony. Kvůli pozdějšímu problému s palivem přišel vůz č. 7 o vedení, a tak Kazuki s vedoucím vozem č. 8 projížděl za mávání šachovnicovým praporkem s náskokem dvou kol. Tým Rebellion s vozem č. 3 dojel jako třetí s odstupem 12 kol.

Výsledky 24 hodin Le Mans 2018

1. místo TOYOTA GAZOO Racing, vůz č. 8 388 kol
2. místo TOYOTA GAZOO Racing, vůz č. 7 +2 kola
3. místo Rebellion Racing, vůz č. 3 (Laurent/Beche/Menezes) +12 kol
4. místo Rebellion Racing, vůz č. 1 (Lotterer/Jani/Senna) +13 kol
5. místo G-Drive Racing, vůz č. 26 (Rusinov/Vergne/Pizzitola) +19 kol
6. místo Signatech Alpine, vůz č. 36 (Lapierre/Negrão/Thiriet) +21 kol

Příspěvek 24 hodin Le Mans 2018: Toyota se dočkala a získala svoje historicky první vítězství pochází z Autoweb.cz

Honda Civic Type R drží nový rekord. Tentokrát pokořila slavný „lázeňský“ okruh

Po, 18/06/2018 - 11:00

https://www.autoweb.cz/wp-content/uploads/2018/06/titulka-29-640x360.jpg

Po překonání traťového rekordu okruhu Magny-Cours minulý měsíc tu máme další rekord na kolo mezi vozy s předním pohonem s časem 2 min 53,72 s na okruhu Spa-Francorchamps v Belgii. Model Type R řídil bývalý mistr světa v rámci mistrovství světa cestovních vozů FIA LMP2 Bertrand Baguette, který v současnosti závodí se svou Hondou NSX-GT v sérii Super GT v týmu Nakajima Racing.

Okruh Spa-Francorchamps je se svými 7,004 km jedním z nejdelších okruhů seriálu v řadě kategorií, najdeme na něm rychlé rovinky i ostré zatáčky a zároveň pomalé technické pasáže. Nejrychlejší akcelerace v dané třídě a rychlost 2,0litrového motoru Civic Type R VTEC TURBO umožnily Baguettovi využít dlouhé rovinky a rychle akcelerovat v zatáčkách.

V čase na kolo se promítla také aerodynamika a jemně vybroušený design modelu Civic Type R s hladkým podvozkem, přední vzduchovou přepážkou, štíhlým zadním křídlem a prvky pro tvorbu vírů přispívá k úžasné stabilitě ve vysokých rychlostech. V režimu +R se Systém adaptivního tlumení přizpůsobuje podmínkám na vozovce a je tak ideální pro jízdu na okruhu, umožňuje větší rychlost projetí známých částí okruhu Spa-Francorchamps – Eau Rouge a Kemmel.

Mluvíme-li o modelu Type R a jeho ovládání, Bertrand Baguette řekl: „U pohonu předních kol obvykle očekáváte nedotáčivost, ale tenhle vůz je vyrovnaný. Hned získáváte velkou důvěru, protože okamžitě dostáváte zpětnou vazbu přes volant, obzvlášť v režimu +R. Podvozek je tuhý, zadní část je stabilní a ta přední má velký záběr, což Vám dává hodně přítlaku.

Aerodynamický balíček pomáhá vozu cílit na vysokou rychlost a přináší úžasnou úroveň trakce. „Mně je jako závodníkovinaprosto jasné, že Type R je zrozen pro okruh, ale stejně tak se hodí i do ulic, na každodenní ježdění. Když se posadím do vozu, je to pohodlné a celková viditelnost je velmi dobrá.“

Honda nastavila původní rekordní čas ve Spa-Francorchamps během podobné výzvy v roce 2016, kdy byla použita předchozí generace Civic Type R. Rovněž vytvořila traťové rekordy na okruzích Silverstone, Estoril a na Hungaroring. Výzva roku 2018 tyto okruhy navštíví znovu během léta.

Pokus o překonání traťových rekordů během Type R Challenge 2018 potvrdili i další jezdci , včetně bývalého mistral světa Formule 1 a současného jezdce NSX Super GT Jensona Buttona (UK), závodníka Světového poháru cestovních vozů WTCR Tiago Monteira (Portugalsko) a legendy série BTCC Matta Neala (UK).

Nový srovnávací čas na okruhu Spa-Francorchamps je třetím traťovým rekordem, který získala nová Honda Civic Type R. V dubnu 2017 se stal sériově vyráběný vůz nejrychlejším vozem s předním pohonem na okruhu Nürburgring Nordschleife, s časem na jedno kolo 7 min 43,8 s. Minulý měsíc dosáhl závodník poháru WTCR Esteban Guerrieri rekordního času 2 min 01,51 s na jedno kolo s vozem s předním pohonem na okruhu Magny-Cours ve Francii, jako součást Type R Challenge.

Nová Honda Civic Type R zachovává dědictví vysoce výkonných hatchbacků Honda a je nejrychleji akcelerujícím a nejrychlejším vozem ve své třídě. Nejnovější předvedený vůz se známým „červeným H“ je součástí zcela nové desáté generace vývoje řady Civic – největší v historii Hondy – a byl navržen tak, aby poskytl nejvíce oceňovanou jízdu v segmentu hot hatch (vysoce výkonných 3 nebo 5 dveřových vozů), jak na silnici, tak na závodním okruhu. Je vybaven lehkou, tuhou karoserií, nízko položeným těžištěm a dvouosým systémem odpružení přední nápravy, což snižuje přenos točivého momentu do řízení a zlepšuje zatáčení.

Příspěvek Honda Civic Type R drží nový rekord. Tentokrát pokořila slavný „lázeňský“ okruh pochází z Autoweb.cz

Posviťme si na žárovky, autožárovky do čelních světlometů

Po, 18/06/2018 - 10:55

https://www.autoweb.cz/wp-content/uploads/2018/06/titulka-22-640x360.jpg

Nejprve si ale řekněme, že osvětlení je striktně regulovaný bezpečnostní prvek. UN ECE regulace garantují bezpečnou přepravu. V případě autožárovky do čelních světlometů je cílem UN ECE R37 vyměnitelnost. Takže když koupíte novou žárovku a umístíte ji do reflektoru, celé světlo bude plnit potřebné požadavky, například potkávací světlo. Ke splnění celé normy je třeba splnit hned několik dílčích požadavků. Např. Spotřeba energie, světelný tok (celkové množství světla vycházející z lampy), typ vozu, interní rozměry,… Poslední dva určují umístění světlo-emitujícího materálu do správné polohy vůči obrazotvorným optickým prvkům (zrcátko, čočky).

Všechny externí aplikace jsou regulovány a pouze ECE schválené žárovky smějí být používány. Jak poznat schválený produkt? V případě žárovek je označení „E“ následováno jednou nebo dvěma číslicemi ve zkráceném kruhu následováno schvalovacím kódem produktu.

Např. E1 říká, že žárovka byla schválena v německu. TUNGSRAM používá „E1” schválení pro celé portfolio.

Použití pouze schválených výrobků neznamená „pouze” být v souladu s pravidly silníčního provozu. Použitím neschváleného výrobku riskujete neadekvátní viditelnost a / nebo oslnění protijedoucích řidičů. Čímž zásadně zvyšujete riziko dopravní nehody.

Ale jak mohou být různé prémiové vlastnosti (delší životnost, vyšší svítivost, jiná teplota barvy atd.) kategorií (H1, H4, H7,..) se schválením když je vše tak přísně regulováno? Zaprvé je třeba říct, že ne všechny parametry mají stanoveno maximální a minimální rozmezí. Například jas (jasnost vlákna) není vůbec regulován, přestože je to jeden z primárních vstupních parametrů optického systému (např. Reflektor vozu). Zadruhé přes velmi striktní nastavení limitů, regulace stále dává určitý vývojový prostor profesionálním výrobcům světelných zdrojů. A-série podtypů může být vyvinuta se splněním všech parametrů a stále upravena pro různé použití.

V případě kvalitních výrobců, zpravidla všechny prémiové typy výrobků udávaných na trh (v případě Tungsramu „E1”, jak jsme již zmínili) smějí být použity. Přestože se vzájemně velmi liší. Což znázorňuje následující tabulka.

Z této tabulky je jasně vidět možnost širokého výběru produktů. Od dělší životnosti, lepší viditelnosti, přes bělejší světlo snadno kombinovatelné s LED denním svícením, až po robustnější řešení s delší výdrží pro nákladní automobily.

Je důležité zvážit, který benefit autožárovky je pro Vás důležitější:

  • Vyšší životnost, pro dlouhotrvající službu. Profesionální řidiče např. nákladních automobilů nebo autobusů, kteří prakticky pořád používají potkávací světla.
  • +xx% k dosažení maximální viditelnosti, pokud jezdíte hodně po západu slunce.
  • Vylepšená teplota barvy pokud vyberete kombinaci stylu s lepší svítivostí a bezpečností. Tyto žárovky způsobí lepší vnímání světla u starších, nebo unavených řidičů.
  • Je to Vaše volba vzhledem k Vašim potřebám. Všechny tyto výrobky firmy TUNGSRAM jsou schválené k provozu na pozemních komunikacích!

Co je ale přesto dobré zkontrolovat, když kupujete tyto prémiové výrobky? Na trhu jsou sadno dostupné některé „neschválené alternativní výrobky“. Proto je dobré tyto výrobky nakupovat od dobře známých, kvalitu vyrábějících evropských společností, jako je GE (General Electric), nebo TUNGSRAM vyrábějící v maďarsku.

Příspěvek Posviťme si na žárovky, autožárovky do čelních světlometů pochází z Autoweb.cz

Reportáž: Retro Chrchel 2018

Po, 18/06/2018 - 10:49

https://www.autoweb.cz/wp-content/uploads/2018/06/titulka-retro-chrchel-2018-640x360.jpg

Malá vesnička Hať se opět stala bojištěm dalšího ročníku závodů motocyklů skromných kubatur. Tedy nejen motocyklů. Jeden z účastníků dorazil i na motorem dovybaveném jízdním kole. Prostě bicykl přesně podle našeho gusta. Již popáté se závod Retro Chrchel  uskutečnil na pečlivě vysekané trati místního letiště a nalákal více než padesátku soutěžících.

Motocyklisté spolu soupeřili v jízdě pravidelnosti, kdy se při dvou rozjížďkách snažili dosáhnout co nejbližších časů. Na vrcholových příčkách přitom bylo velmi těsno – osm závodníku se s rozdílem vlezlo pod dvě vteřiny, přičemž průjezd tratí zabral téměř pět. Dvě kola vítěze přitom dělil rozdíl pouhých šesti setin vteřiny.

Mladí motoristé rovněž nepřišli zkrátka. Kategorie juniorů do 15 let byla omezena pouze shora, a tak se mohl účastnit každý, kdo dosáhl na řídítka – ať už sám, nebo za dopomoci některého z rodičů. Nejmladší samostatný závodník měl přitom pouhé čtyři roky a krom vodítka a tatínka schopného v závěsu za motorizovaným synem proběhnout celou trať se mu žádné dopomoci nedostalo.

Příspěvek Reportáž: Retro Chrchel 2018 pochází z Autoweb.cz

Zajímáte se o nákup ojetin? Ty mladé meziročně podražily

Pá, 15/06/2018 - 16:58

https://www.autoweb.cz/wp-content/uploads/2018/06/oje-640x360.jpg

Pokud plánujete nákup zánovního vozu z druhé ruky už delší dobu, tak pravděpodobně právě teď při nákupu zaplatíte víc peněz, než když byste transakci realizovali před rokem. Ten, kdo si chce koupit čtyřleté auto, dá za něj v průměru o 8,7 % procent více peněz než před rokem. Právě o tolik se totiž v posledních čtyřech kvartálech zvedla meziročně cena vozidel vyrobených v roce 2014 s nájezdem okolo 100 000 km. Trh s osobními vozidly je přitom výrazně ovlivněn dominancí značky Škoda prakticky ve všech segmentech, a právě cenová politika této značky určuje úroveň cen celého trhu. Vyplynulo to z analýzy vývoje cen ojetých vozidel, kterou zpracovala společnost Cebia.

Ačkoli se studie věnuje čtyřletým vozidlům, podle Cebia zdražují všechna ojetá auta. Důvodem je mj. růst spotřeby obyvatelstva a vzrůstající prosperita firem, které stojí za zvyšující se poptávkou. Na trh se podle ní také dostávají stále více vybavené mladé ojetiny, u nichž nárůst ceny táhne příplatková výbava. Ceny za ojetá mini a malá vozidla se v posledních čtyřech kvartálech pohybovaly nad úrovní cen německého trhu, zatímco SUV a nižší střední a střední vozidla byla oproti německému trhu levnější.

Cebia provedla rovněž analýzu cen čtyřletých vozidel z hlediska paliva. Porovnala ceny dvou modelů, které patří mezi nejčastěji kupovaná – Škody Octavia a Volkswagenu Golf. Zatímco cena čtyřleté Octavie s benzínovým motorem 1,4 TSI stále stoupá (meziroční nárůst o 14 %), u verze 1,6 TDI cena v posledním roce klesá (-8 %). „U vozidel Volkswagen je vývoj cen kolísavější, během roku došlo ke zvýšení ceny i propadům, a to zejména u dieselových motorů, což přisuzujeme hlavní roli této značky v aféře Dieselgate s emisními podvody,“ říká ředitel společnosti Cebia Martin Pajer. Dodává, že aféra Dieselgate sice snížila podíl dieselových motorů v případě koupě nových vozidel, ale u ojetých situaci výrazně nezměnila, a to jak z pohledu poměru zastoupení druhů motorů, tak i cen jednotlivých vozů. Za nižší ceny aut s dieselovými motory, než jaké byly očekávány v době pořízení vozidla, podle něj stojí spíše přebytek fleetových vozidel, příkladem za všechny může být právě analyzovaná Škoda Octavia 1,6 TDI 77kW Ambition Fresh.

Mini a malá vozidla – nejvíce zdražila Škoda Fabia
V rámci segmentu mini a malých vozidel byla nejprodávanějším modelem Škoda Fabia (44,88 %) následovaná modely Škoda CITIGO a Ford Fiesta. Průměrná cena vozidel tohoto segmentu narostla meziročně o 12,28 %. Nejvíce přitom vzrostla cena právě za Škoda Fabia, a to o 13,29 %. Segment mini a malých vozidel patří k nejžádanějším na trhu, neboť tato vozidla jsou často pořizována jako druhé auto do rodiny. Na českém trhu je však v tomto segmentu nedostatek kvalitních ojetin, neboť s výjimkou Škody Fabia není zásobován kvalitními ojetinami z operativního leasingu. Ceny v tomto segmentu převyšovaly ceny na německém trhu.

Nižší střední a střední vozidla – v porovnání relativně nízké ceny
Největší podíl měla v této kategorii čtyřletých aut Škoda Octavia, která překročila hranici 30 % (tj. 30,7 %) následovaná modely Škoda Rapid a Volkswagen Golf. Průměrná cena vozidel tohoto segmentu vzrostla meziročně o 3,71 %. Nejvíce vzrostla cena čtyřletého vozu Škoda Rapid meziročně o 11,77 %. Tyto automobily jsou přitom nejčastějšími flotilovými vozy a jejich následný prodej po ukončení operativních leasingů výrazně ovlivňuje relativní nízké ceny ve srovnání sostatními segmenty. Ceny ojetin byly v porovnání s německým trhem v průměru mírně nižší, což dokazuje i zájem kupujících ze zahraničí.

Vyšší střední a ostatní vozidla – nejvíce zdražil Mercedes třídy E
Největší podíl měla v tomto segmentu Škoda Superb následovaná modely Mercedes třída E a BMW řada 5. Tato kategorie měla však na trhu čtyřletých vozidel jen malý podíl, konkrétně 6,27 %. Navýšení průměrné ceny o 7,33 % bylo způsobeno především zdražením modelu Škoda Superb. Nejvíce ale vzrostla cena za Mercedes třídy E (10,6 %) – vzhledem k podílu v segmentu však tento nárůst ceny neovlivnil průměrnou cenu za vozy tolik, jako Škoda Superb.

MPV vozidla – Dacia Dokker zdražila o pětinu
Nejprodávanějším modelem vozidel MPV byl Hyundai ix20 s podílem 14,22 % následovaný modely Volkswagen Touran a Dacia Dokker. Průměrná cena u čtyřletých MPV vozidel narostla meziročně o 14,05 %, což může být způsobeno zejména relativním nedostatkem kvalitních ojetin. Nejvíce vzrostla cena ojeté Dacia Dokker, a to o 20,94 %, která nabízí zajímavý poměr cena vs. užitná hodnota.

SUV a terénní vozidla – pohon 4×2 populárnější než 4×4
Nejprodávanějším modelem SUV a terénních vozidel byl Nissan Qashqai následovaný Dacia Duster a Volkswagen Tiguan. Průměrná cena vozidel tohoto segmentu narostla meziročně o 11,66 %. Nejvíce podražila Dacia Duster, a to o 21,17 %, naopak nejméně Volkswagen Tiguan (o 2,44 %). Zájem o vozy SUV je způsoben zejména módností tohoto segmentu. Důkazem toho je, že podíl pohonu 4×2 je velmi silný na úkor pohonu 4×4, který převládal v předchozích letech. Tato vozidla lidé používají stále více k jízdě po silnicích na úkor provozu po nezpevněných komunikacích s horší kvalitou povrhu či v terénu.

Sportovní vozidla
O sportovních vozech statistika Cebie nemluví, nicméně automobily ryze sportovní si stále drží svou cenu, příkladem je Porsche 911, jak nám potvrdil jednatel společnosti Porška, která se zabývá servisem a prodejem ojetých automobilů této značky. Oproti tomu „pseudo“ sportovním modelům, tím myslíme vozy nesportovní, pouze v paketech, které mají sport evokovat, cena klesá a mohou být pro zájemce zajímavým artiklem, ovšem s tím, že cena bude klesat i nadále.

Příspěvek Zajímáte se o nákup ojetin? Ty mladé meziročně podražily pochází z Autoweb.cz

Rally Bohemia se vrací do Sosnové a slibuje velkou show

Pá, 15/06/2018 - 16:16

https://www.autoweb.cz/wp-content/uploads/2018/06/rb-2013-js-267-640x360.jpg

Patříte mezi fanoušky rally? V případě kladné odpovědi tady máme dobrou zprávu, Rally Bohemia letos po pěti letech naváže na tradici speciální divácké rychlostní zkoušky na Autodromu Sosnová. Při té příležitosti pořadatelé připravují nový, ještě atraktivnější, formát trati, na které se pojedou hned dvě rychlostní zkoušky. V areálu budou nachystány také atrakce pro děti, takže na své si přijdou i celé rodiny.

Věc se má tak, že Autodrom Sosnová u České Lípy a Rally Bohemia dlouhá leta patřily nerozlučně k sobě. Návrat do této známé závodní lokality proběhne prostřednictvím dvou bezprostředně po sobě následujících rychlostních zkoušek SS 8/9 Global Assistance Gladiator Sosnová I./II. v závěru sobotní etapy soutěže. Pro obnovenou premiéru v Sosnové chystají pořadatelé hned několik divácky velmi atraktivních novinek.

NEPŘEHLÉDNĚTE:
Senzace, redaktor Autoweb.cz stanovil rekord na Severní smyčce okruhu Nürburgring!

Detaily prozradil ředitel Rally Bohemia Petr Pavlát: „Budou startovat vždy zároveň dvě auta proti sobě, půjde tedy o přímý duel, stejně jak tomu bylo v minulosti. Novinkou ovšem je, že každá posádka pojede dvakrát (jako RZ8 a RZ9) a to vždy z jiného místa startu. Nově také povede část trati po šotolině, na které jistě nebude nouze o atraktivní smyky. Kromě toho bych ještě rád uvedl, že na facebookovém profilu Rally Bohemia mohou fanoušci již od začátku dubna vybírat dvojici „gladiátorů“ z čela startovní listiny, kterou by rádi viděli jet přímo proti sobě. Tu která získá nejvíc hlasů, postaví pořadatel proti sobě (tedy v případě, že dojedou oba po náročné první etapě až na super-RZ do Sosnové). V Sosnové se tedy určitě bude na co dívat. Chceme, by si návštěvu super-RZ na autodromu mohli užít i celé rodiny, takže pro děti zde bude připraveno velké skákací bludiště.“ Samozřejmostí jsou v Global Assistance Racing Aréně rozlehlé divácké tribuny, dostatečný počet stánků s občerstvením a rallyovými suvenýry, tedy všechno potřebné pro komfortní divácký zážitek.

A jaký je časový rozvrh programu Rally Bohemia v Sosnové? Program zde v sobotu 30. 6. otevře startovní pole MČR v rally historických vozidel (automobily ze 60.- 90. let), které se vydá na trať RZ 8 Global Assistance Gladiator Sosnová I. od 17:13. Jeho druhý průjezd jako RZ 9 bude následovat od 17:27. Navazovat bude před šestou hodinou průjezd rychlostní zkoušky pro účastníky Rally Bohemia Legend (opět závodní automobily ze 60.-90. let). „Legendy“ pojedou sice jenom jednu RZ, ale zato hned dva okruhy najednou, aby měly dost prostoru pobavit diváky při své exhibiční jízdě bez měření času. A pak už bude následovat vyvrcholení první etapy Rally Bohemia v podobě dvou průjezdů špičkových moderních vozidel MČR v rally od 18:39 a 18:53.

Příspěvek Rally Bohemia se vrací do Sosnové a slibuje velkou show pochází z Autoweb.cz

Senzace, redaktor Autoweb.cz ustanovil rekord na Severní smyčce okruhu Nürburgring!

Pá, 15/06/2018 - 14:50

https://www.autoweb.cz/wp-content/uploads/uploads/galerie/fotogalerie-subaru-forester-2-0i-lineartronic-na-rally-deutschland-a-v-zelenem-pekle-2017_35-640x360.jpg

Poslední dobou se to rekordy na Ringu jenom hemží a bylo by příliš skromné neprozradit, že i já jsem stanovil rekord na Severní smyčce okruhu Nürburgring. Nechával jsem si to pro sebe, skromnost je totiž kromě sebekritičnosti, kráse, inteligenci, empatii,  smyslu pro humor, ohleduplnosti a pokornosti – mou nejlepší vlastností. Nicméně v kontextu okolností mám pocit, že musím svůj rekord zveřejnit.

Abych svůj čas správně zasadil do žebříčku, tak připomenu, že – i když se to možná změní a změní to samo Porsche s testovaným závodním speciálem – stále platí za absolutního krále Ringu již zesnulý závodník Stefan Bellof s časem 6:11,13 v Porsche 956. V divizi aut nehomologovaných pro běžný provoz je první v řadě McLaren P1 XP1 LM Prototype s časem 6:43.22 a ve třídě produkčních vozů je první Porsche 911 GT2 RS (991.2).

Já, když jsem si naposledy měřil čas, jsem dal Smyčku za 11:58,33 v Subaru Forester s atmosférickým benzínovým dvoulitrem a bezstupňovou převodovkou CVT. A zajel jsem tím rekord!!! A jsem si jistý, že je to tak zásadní informace, že si ty tři vykřičníky zaslouží.

Problém by mohl nějaký rýpal vidět v tom, že čas 11:58,33 je špatný a já bych musel souhlasit. Je to bída. Jenže já chci být držitelem rekordu, abych se mohl patřičně vytáhnout před klukama z redakce. A udělat si jméno. Takže to vymyslím tak, že se prohlásím vítězem a rekordmanem v kategorii, ve které nemohu nebýt první. Dámy a pánové, Filip Rakovan zajel rekordní čas na Severní smyčce Nürburgingu v kategorii SUV s českou registrační značkou 6AK 8953, atmosférickým motorem, pohonem všech kol, a červeným lakem karoserie.

Čtenáři a moji potencionální klienti (kdybych se tedy věnoval nějaké komerční činnosti a klienty měl) teď mohou očekávat lepší služby, protože jinak to u rekordmana ze Zeleného pekla být nemůže. Mimochodem ten čas mám tak špatný, protože na dráze bylo při měření díky průtrži asi deset čísel vody, já (hloupě) šlapal na plyn do chvíle, než jsem dostal krizovku, ze které jsem se s notnou dávkou štěstí dostal, a pak jsem jel se slepenými trenýrkami do cíle pomaleji než slimák.

Příspěvek Senzace, redaktor Autoweb.cz ustanovil rekord na Severní smyčce okruhu Nürburgring! pochází z Autoweb.cz

24h Le Mans s elektrickým závoďákem? Češi chystají něco, co ještě nikdo nedokázal!

Pá, 15/06/2018 - 14:45

https://www.autoweb.cz/wp-content/uploads/2018/06/titulka-24-640x360.jpg

Dnešní politicky korektní doba velí jezdit zeleně. Obrovský rozmach hybridního a elektrického pohonu už můžeme pravidelně sledovat i na závodních tratích. Vždyť třeba nejslavnější vytrvalostní závod světa, slavných 24 hodin Le Mans, jehož letošní ročník je za dveřmi, dnes prakticky nelze vyhrát bez hybridního pohonu.

Čistě elektrický pohon si však cestu na závodní tratě hledá přece jenom trochu obtížněji. Série Formule E ovšem jasně napovídá trend, kterým se svět rychlých kol ubírá. Letos se chystá třeba Jaguar I-PACE eTROPHY, doprovodné závody Formule E, Volkswagen zase chystá útok na rekord do vrchu Pikes Peak.

Všechny tyto první vlaštovky ovšem mají jedno společné – závody trvají řádově desítky minut. Důvod je prostý. Technologie akumulátorů v současnosti zkrátka neumožňuje nic víc. To je také jedním z hlavních důvodů, proč čistě elektrické závodní speciály prozatím nedobily žádný z vytrvalostních závodů.

Zatím nejdále v tomto ohledu byl Nissan ZEOD RC (Zero Emission On Demand Race Car), který v roce 2014 startoval z Garage 56, která je určená experimentálním projektům, do závodu 24h Le Mans v nejvyšší třídě LMP1.

Celá galerie 3

Panoz GT-EV, Perrinn 424 a Nissan ZEOD RC

Má to ovšem háček – přestože je Nissan ZEOD RC schopný ujet jedno celé kolo čistě na elektřinu a dosáhnout rychlosti až 300 km/h, stále potřebuje spalovací motor. Je to tedy hybrid, nikoliv čistý elektromobil. Nakonec závod kvůli poruše převodovky nedokončil. Elektrická auta na to zatím jednoduše stále nemají.

Ambiciózní plány na úspěšné projetí cílem závodu na okruhu La Sarthe mají v tuto chvíli dva projekty. Jeden chystá americká značka Panoz, která mimochodem stála i u zrodu Nissanu ZEOD RC a s automobilkou se kvůli neshodám dokonce soudila. Druhou značkou je francouzský Perrinn. V letošním závodě 24h Le Mans, který startuje už 16. června, se ovšem do Garage 56 nepřihlásil ani vůz Panoz GT-EV, ani Perrinn 424.

Uspět a dojet do cíle 24hodinového vytrvalostního závodu se však nyní chystá další parta odvážlivců. Dokonce se jedná o český projekt! Může se zdát bláhové pokoušet se uspět tam, kde se to zatím nepodařilo ani velkým automobilkám s milionovými rozpočty, natož menší partě Čechů, která si říká BOHEMO GARAGE 56 TEAM. Ale nechybí jim jasný cíl a především velké odhodlání.

Jelikož podobný projekt vyžaduje ohromný rozpočet, začít hodlají v trochu menším měřítku. V loňském roce tedy vznikl záměr, jehož cílem je zúčastnit se závodu 24 Heures Karting v Le Mans s čistě čistě elektrickou motokárou. Možná si říkáte, že to není žádná velká sláva, opak je však pravdou.


Exkluzivní redakční test:
Praga Dragon EVO 125 ccm: Závodní motokára je naprostý masakr!

„Veřejnost má tendenci motokárové závody podceňovat. Motokáry totiž působí jako jednoduché stroje, které zvládne řídit každý, vždyť si je dnes můžete běžně půjčit, jenže vrcholový karting je ve skutečnosti naprosto rovnocennou motoristickou disciplínou,“ říká Alexandr Řasa, který řeší konstrukci, a dodává: „Karting je technicky náročná a finančně nákladná závodní čínnost, ve které panuje neuvěřitelně konkurenční prostředí.“

Stále je to ovšem nejdostupnější forma vrcholového motorsportu, přestože „spolkne“ velké peníze. Vytrvalostní závody umocněné navíc experimenty s alternativními pohony potom vyžadují ještě větší finance. „Největším problémem je výdrž baterií, které vystačí na omezený počet minut ostrého závodění,“ vysvětluje dále Řasa.

„Navíc jsou drahé. Celá sada akumulátorů stojí řádově desítky až stovky tisíc a my potřebujeme těchto sad několik,“ uzavírá. Samotné hledání vhodných technických řešení také není snadné, jak vysvětluje Bronislav Růžička, člověk zodpovědný za celý vývoj: „Elektrický systém v silničních autech je dimenzovaný na relativně malé zatížení, stejná technologie v závodním použití by ovšem ihned shořela.“

To je pouze výčet několika výzev, se kterými se musejí v týmu BOHEMO GARAGE 56 vypořádat. Mají k tomu ovšem nejlepší předpoklady, jelikož v jejich řadách nepůsobí žádní amatéři. Kromě obrovského nadšení spojeného s unikátním projektem se zde protínají i praktické zkušenosti leteckého inženýra, manažera profesionálního závodního týmu nebo vývojáře komponent pro Formuli 1. A skrytým trumfem může být i fakt, že členem širšího realizačního týmu se stal také jeden z úspěšných účastníků a několikanásobný vítěz „velké“ 24hodinovky Le Mans!

Příspěvek 24h Le Mans s elektrickým závoďákem? Češi chystají něco, co ještě nikdo nedokázal! pochází z Autoweb.cz

Dojíždíte v létě zimní pneumatiky? Pozor na zvýšené riziko aquaplaningu!

Pá, 15/06/2018 - 13:39

https://www.autoweb.cz/wp-content/uploads/2018/06/pneu-640x360.jpg

V zimě jezdit na letních pneumatikách (v rámci zákona) nelze, naopak legislativa nijak nezakazuje to, aby řidič tzv. dojížděl zimní pneumatiky v létě. Navzdory tomu, že zimní pneumatiky při bouřce výrazně zvyšují riziko aquaplaningu.

Po období veder přichází čas letních bouřek, které nehrozí jen lokálními záplavami a škodami na úrodě a budovách, ale také zvýšeným počtem dopravních nehod. Těmi nejohroženějšími jsou v hustém nebo dokonce přívalovém dešti řidiči, kteří se z nějakého důvodu rozhodli, že si na voze nechají zimní pneumatiky „na dojetí“. „Tito řidiči se chovají skutečně velmi nerozumně a nezodpovědně. Je dokázáno, že zimní pneumatiky mají asi o pětinu nižší odolnost vůči aquaplaningu. A vůči ještě daleko nebezpečnějšímu příčnému aquaplaningu v zatáčkách je jejich odolnost dokonce ještě podstatně nižší,“ upozorňuje marketingový manažer společnosti Goodyear Dunlop Tires Czech Boris Tománek.

Zatímco hlavním úkolem zimních pneumatik je dobrý záběr na sněhu a na ledovém povrchu, běhoun letních pneumatik je konstruován s cílem maximálního odvodu vody při zachování bezpečnosti při vyšších rychlostech. Mimo jiné má proto podstatně vyšší počet obvodových drážek, které mohou u některých zimních pneumatik dokonce úplně chybět. „A nejen běhoun, ale také směs a celková konstrukce letních a zimních pneumatik se výrazně liší, proto je logické, že zimní pneumatiky v létě představují velké nebezpečí. Přesto se stále ještě najdou řidiči, kteří se domnívají, že jim zimní pneumatiky konstruované na extrémní podmínky mohou zaručit vyšší bezpečnost i v létě. To je samozřejmě veliký omyl, z nějž je může vyvést třeba právě aquaplaning,“ pokračuje Boris Tománek.

Aquaplaning je stav, při němž pneumatiky vozidla ztratí kontakt s povrchem vozovky a jedou pouze po vodním filmu. Nejedná se o běžný smyk na mokré vozovce, nýbrž o úplnou ztrátu přilnavosti v důsledku nedostatečného odvodu vody z povrchu pneumatiky. Tomu odpovídá i nebezpečnost tohoto jevu: výsledkem je totiž okamžitá a naprostá ztráta kontroly nad vozidlem doprovázená prudkým zvýšením otáček motoru. K aquaplaningu přitom dochází často zcela nečekaně, bez předchozích varovných signálů. „Aquaplaning vzniká, když se zkombinují tři faktory – příliš mnoho vody na vozovce, příliš vysoká rychlost a nedostatečně výkonné pneumatiky. Zatímco první z nich nemůžeme ovlivnit vůbec a druhý jen částečně, protože v některých situacích aquaplaning vzniká náhle již při rychlostech pod 70 km/hod, třetí rizikový faktor má každý řidič plně ve svých rukou,“ poznamenává Boris Tománek. „Když pomineme použití zimních pneumatik, je i u letních nejlepší nečekat, až hloubka jejich dezénu klesne na minimální zákonnou hranici 1,6 milimetru a pneumatiky vyměnit před sjetím pod tři milimetry. Za optimální pro bezpečnou jízdu se totiž považuje hloubka dezénu mezi čtyřmi a osmi milimetry. Důležité je také průběžně kontrolovat tlak a samozřejmě si hlavně vybírat kvalitní pneumatiky, které odolnost vůči aquaplaningu prokázaly při odborných testech.“

Hloubka dezénu nových letních pneumatik se pohybuje kolem osmi milimetrů. Opotřebení o každý z těchto osmi milimetrů snižuje schopnost odvádět vodu až o desítky procent. Zvláště při krajní minimální hodnotě již pneumatiky téměř nejsou schopny zvládnout stabilní průjezd ani minimální souvislou vodní vrstvou, což samozřejmě riziko aquaplaningu dramaticky zvyšuje. „Při skutečně hustém dešti musejí pneumatiky odvádět do stran enormní množství vody: například je-li na vozovce zhruba půlcentimetrová vrstva vody, musí se každá pneumatika o šířce 205 milimetrů při rychlosti 130 km/h vypořádat se zhruba 35 litry za sekundu. Pro představu: to je, jako by každou minutu musela vylít jedenáct plných koupacích van. Je-li však vybavena dostatečně hlubokým dezénem, dokáže i při rychlosti kolem 90 km/h odvádět dostatečné množství vody a zajišťovat neustálý kontakt s vozovkou,“ přibližuje Boris Tománek.

Jak aquaplaningu předcházet? Goodyear apeluje na řidiče, aby během letních cest důsledně dbali na aktuální povětrnostní podmínky a obzvláště při hustých dešťových srážkách, kdy hrozí výskyt aquaplaningu, přizpůsobili řízení aktuální situaci. V extrémních případech jim doporučuje, aby raději na potřebnou dobu zastavili. „Nemohou-li zastavit, měli by za deště jízdě věnovat skutečně maximální pozornost a dodržovat několik základních pravidel,“ upozorňuje Boris Tománek.

Především by měli pozorně sledovat vozovku a přizpůsobit jejímu stavu styl a rychlost jízdy. Blíží-li se úsek viditelně tvořený velkými loužemi či souvislou vrstvou vody, měli by postupně zpomalovat, ale jen do chvíle, než do tohoto místa vjedou. Při vlastním průjezdu takovým místem by pak měl řidič vést automobil přímým směrem, zpevnit držení volantu a nebrzdit. „Pokud má dojem, že pneumatiky ztratily kontakt s vozovkou, měl by vyšlápnout spojkový pedál a vést automobil v přímém směru. Během jedné až dvou sekund by se měl kontakt mezi vozovkou a automobilem opět obnovit. V žádném případě řidič v takovéto situaci nesmí brzdit či manévrovat s automobilem,“ uzavírá doporučení společnosti Goodyear Boris Tománek. Společnost Goodyear se problematice aquaplaningu dlouhodobě věnuje. První pneumatiku, která tomuto nebezpečnému jevu pomáhá předcházet, představila její koncernová značka Dunlop již v roce 1964, kdy si její inženýr Tom French nechal patentovat průlomový postup v dezénu pneumatik. Radiální pneumatika Dunlop SP 41 tehdy jako první poskytla řidičům ochranu před aquaplaningem díky systému mikrodrážek, které nasávaly vodu z povrchu vozovky podobně jako houba. Při průzkumu v České republice v předchozích letech Goodyear zjistil, že čeští řidiči mají sklon aquaplaning podceňovat a že nemají dostatečné znalosti o příčinách, které k němu vedou. Přímo se přitom s tímto jevem setkalo na 70 procent řidičů, z toho téměř čtvrtina již dokonce vícekrát.

Kdy nejvíce hrozí aquaplaning?
Nebezpečí hrozí při každé hlubší vodní překážce na vozovce. Zvyšuje se na komunikaci s nekvalitním povrchem, na níž se mohou souvislé vodní vrstvy vytvářet například ve vyjetých kolejích.

Riziko aquaplaningu při silném dešti pomohou odhalit stopy vašeho vozu ve zpětném zrcátku. Pokud se rychle zavírají, je nebezpečí vysoké.

Aquaplaning vzniká zejména při jízdě rychlostí nad 70 km/hod.

Možnost výskytu aquaplaningu se zvyšuje v závislosti na aktuálním stavu pneumatik, jejich řádném nahuštění a míře opotřebení jejich dezénu.

Vedle pneumatik hraje roli i technický stav vozidla, zvláště jeho tlumičů a brzd.

Jak aquaplaningu předcházet?
Pozorně sledujte vozovku a přizpůsobte jejímu stavu styl a rychlost jízdy.

Při spatření vodní plochy postupně zpomalujte, máte-li tu možnost, a na najetí do vody se včas připravte.

Při průjezdu vodou zpevněte držení volantu, snažte se držet kola v přímém směru, povolte pedál plynu, sešlápněte pedál spojky. Nebrzděte.

Příspěvek Dojíždíte v létě zimní pneumatiky? Pozor na zvýšené riziko aquaplaningu! pochází z Autoweb.cz

Anketa

Jezdím vozem:

Poslední komentáře

Reklama

RSS kanál

Syndikovat obsah