Reklama
EGR - mýty, fakta, zaslepení
Mezi majiteli aut Vectra (a dalších Opelů se stejnými motory) se zaslepení EGR stalo téměř masovou záležitostí. Mnoho majitelů neví, oč jde nebo váhá.
Účel EGR
Exhaust Gas Recycling je zařízení, které přivádí část výfukových plynů zpět do sání motoru. Podle režimu motoru jde o 0-10% objemu nasávaného vzduchu. Důvod je čistě ekologický. Na kysličníky dusíku z výfukových plynů NOX se lépe vážou další NOX vzniklé dalším spalováním.
Má to nějaký vliv na katalyzátor?
Funkční i zaslepený EGR nemá žádný vliv na katalyzátor. Třícestný katalyzátor řeší reakce mezi kyslíkem, vodíkem, uhlíkem a jejich sloučeninami. Dusík a jeho oxidy neřeší žádný běžný katalyzátor a tyto látky jím normálně procházejí.
Proč to tedy OPEL použil?
Pravděpodobně šlo zejména o reklamní akci (řešíme i kysličníky dusíku) či o pokus nastartovat nějaký další směr vývoje. Vzhledem k tomu, že model C to již nemá, tak asi šlo o slepý krok.
Jaké motory to mají?
S naprostou převahou jde u vectry o model B plus výjimečně přechodové modely – poslední A a první C. Motory jsou označené jako Ecotec.
Studený motor
Velmi častá pověra – funguje to jen na studeném motoru. Není to pravda. Stačí si na teplém motoru z motorového prostoru různě přidávat plyn a kmitání pístku v EGR je jasně vidět.
Důsledky pro motor
Především se karbonem zadělává klapka sání a krokový motor, který je častou příčinou problémů zejména s volnoběhem. Spalovací proces probíhá za nižších teplot a tedy s menší účinností. Zní to divně – přece do sání cpu horký plyn. Jenže ten horký plyn zabírá část objemu, který normálně zabírá směs vzduchu s benzínem. No a ten chybějící benzín se nespálí.
Zvýší zaslepení výkon?
Zde se hádají dva nesmiřitelné tábory – jedni tvrdí, že hmatatelně (zejména majitelé 1.6 motorů pocítí jakýkoli nárůst), druzí, že jde o psychický efekt. Výrobce se k tomu pochopitelně asi nevyjadřuje. Teoreticky (viz minulý bod) musí nahrazení sajrajtu smysluplnou směsí vést ke spálení většího objemu použitelné směsi a tedy k nárůstu výkonu v těch režimech, kde EGR normálně plní největší objem – prudká manipulace s plynem. Třeba motory 2.0 100kW měly před Ecotec úpravou 110 kW.
Nevede to ke zvýšení spotřeby?
Pokud v minulém bodu píšu, že se nasaje více směsi, tak by to bylo logické. Jenže pak se tolik nemusí autu „šlapat na krk“ a nikdo si zatím na zaslepení nestěžoval v tomto smyslu.
Odstraní zaslepení navěky problémy s EGR?
NE! EGR i po zaslepení normálně pracuje (akorát neprotékají ty plyny) a při jeho poruše řídící jednotka normálně hlásí chybu EGR. I proto se při zaslepení nesmí na EGR nic nechat odpojené. Jsou na webu úspěšné pokusy nahradit celý EGR příslušnými odpory, ale masovou záležitostí se to nestalo.
Co udělat po zaslepení?
Nejčastěji nic. Ale když už je to zaslepené, není od věci pročistit sací trakt a krokový motor od karbonových usazenin. Pohodlnější cesta je chvíli dávat do paliva aditiva sloužící k dekarbonizaci motoru. Nic agresivního, aby se odloupnuté usazeniny nedostaly do válců.
Jak na to?
Pokud vás předchozí odstavce přiměly k rozhodnutí dát se do toho, tak samotné zaslepení je mechanicky velmi jednoduchá věc.
Princip: Těleso EGR drží pohromadě dvěma šrouby. Po jejich odendání není potřeba EGR odpojovat a vyjímat (jak je na mnoha fotkách), stačí prostě ty dvě půlky oddělit, vyjmout těsnění s dírou uprostřed a dát tam těsnění bez díry uprostřed. No a sešroubovat. To je fakt všechno.
Pro názornost ukázka na motorech 1.8 a 2.0 benzín:
Motor 2.0 má většinou ty dva šrouby s vnitřní hvězdičkou. Jejich povolení je nejsložitější částí operace. U tohoto motoru je EGR tak na ráně, že je vidět ihned po otevření kapoty.
U motoru 1.8 se doporučuje pro lepší přístup sundat horní kryt prostoru svíček.
Jak patrno z fotky, u 1.8 ty dva šrouby mohou být s vnější hvězdičkou
Motor 2.0 stačí jednoduché těsnění. Prostě se vyndá staré a podle něj se nakreslí nové.
A = Staré těsnění B = nové těsnění
U motoru 1.8 je trochu problém, že pístek při činnosti trochu zasahuje do původní díry (přečnívá svoji půlku tělesa EGR) – pro názornost foto níže
Proto se doporučuje nové těsnění dvojité
Jedno s dírkou pro pístek (pokud je původní v dobrém stavu – tak klidně to původní) a druhé pod něj úplně zaslepené
Níže na motoru 2.0 vidět, že nevadí (kromě vzhledu), když nové těsnění trochu přečnívá přes těleso EGR při kompletaci.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
chcel by som sa opytat či nestači egr odpojit iba z elektriky? lebo odpojil som ho od elektriky a furt mi kolišu otačky po naštartovani. prečo nepomôže ked ho vyradim z činnosti odpojenim elektriky?
zdravim
je mozne takto zaslepit EGR aj na motore 2.0 DTI (X20DTH) r.v. 1997 ?
Ne na tomto motoru a také na motoru 2,0 Dti není možné egr zaslepit.
zdravím chtel jsem se zeptat kde sezenu to zaslepene tesneni nebo s ceho jde udelat dik moc za odpoved
1. Vyrobit z kovu napr. obkreslenim EGRu
2. Lze ho zakoupit i jako dil v Opelu ale cena bude vysoka
3. Jedno s vybranim (nutne pro X16XEL a dalsi motory) mi zbylo martas@satram.cz
Dik za radu chci se jeste zepta ma 2.0 16v motor X20XEV a mam takovy problem kdyz se motor zahreje na urcitou teplotu tak pri vyhozeni rychlosti my vyleti otacky mezi 1500 az 2000 kdyz to proslapnu tak se to bud ustali a nebo to porad kolisa 1000 az 2000 nevim co stim nevim jestli to bude erg ventil nebo neco jineho diky za odpoved
Asi spatny krokovy servimotorek volnobeznych otacek novy stoji 3 700kc hm super ale je mozny ze zustava viset plynove lanko nebo skrtici klapka-u benzinoveho motoru.Zkusil bych pridavat otacky rucne na skrtici klapce a budes mit jistotu jestli ti to nezustava nekde viset,pak bych se zameril na ten krokovy servimotorek volnobeznych otacek.
EGR ventil to ale muze taky delat mel jsem stejny problem.Hrozne se mi to hadalo a byl jsem na diagnostice u znameho a ukazalo mi to je je spatny EGR tak jsem ho nechal asi 4 hodiny ponorenej v takovym sajrajtu neco jako arva a je po problemu,ale melo to spis vliv na ty volnobezny otacky.A kdyby nefungoval EGR tak by to hlasila ridici jednotka kazdopadne se da EGR vyzkouset mimo auto staci mit nejakej zdroj 12DC nebo baterku a jsou to ty krajni konektory.EGR je proste jenom elektromagnet kterej otvira a zavira spaliny ktere se vraci za skrtici klapku a jdou zpatky do motoru.Puvodne jsem myslel ze mi vynechava svicka kdyz se mi to hadalo ale bylo to EGR nove stoji okolo 4 800kc parada doporucuju ho nejdrive vyzkouset neni zrovna levny cus.
EGR ventil to ale muze taky delat mel jsem stejny problem.Hrozne se mi to hadalo a byl jsem na diagnostice u znameho a ukazalo mi to je je spatny EGR tak jsem ho nechal asi 4 hodiny ponorenej v takovym sajrajtu neco jako arva a je po problemu,ale melo to spis vliv na ty volnobezny otacky.A kdyby nefungoval EGR tak by to hlasila ridici jednotka kazdopadne se da EGR vyzkouset mimo auto staci mit nejakej zdroj 12DC nebo baterku a jsou to ty krajni konektory.EGR je proste jenom elektromagnet kterej otvira a zavira spaliny ktere se vraci za skrtici klapku a jdou zpatky do motoru.Puvodne jsem myslel ze mi vynechava svicka kdyz se mi to hadalo ale bylo to EGR nove stoji okolo 4 800kc parada doporucuju ho nejdrive vyzkouset neni zrovna levny cus.
To bych spise videl na volnobezny ventil tkzv. krokovy motorek.