Reklama

Opel Insignia Sports Tourer - kombi v praktickém a elegantním balení


maxim - Posted on 13 Říjen 2008

Nový Opel Insignia Sports Tourer ukazuje dynamický vzhled nového kombi střední třídy značky Opel odráží jej i ve svém označení. Světovou premiéru na autosalonu v Paříži (4. až 19. října) současně absolvují i dva nové motory: Inovativní turbodiesel o objemu 2,0 l s dvojitým přeplňováním 2.0 BiTurbo o výkonu 190 k a přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 1,6 l a výkonu 180 k.

Insignia Sports Tourer nabízí stejně moderní technologie, jako Insignia, včetně kamerového systému Opel Eye, adaptivních světlometů AFL+, pohonu všech kol Adaptive 4x4 a podvozku FlexRide. Doplňkem jsou výbavy typické pro kombi, jako např. elektricky ovládané páté dveře v zádi s programovatelnou výškou vyklopení, zařízení pro udržování konstantní světlé výšky nebo systém FlexOrganizer pro dokonalé využitá zavazadlového prostoru a bezpečný transport předmětů. Zavazadlový prostor se zcela plochou podlahou má objem od 540 l do 1510 litrů. S koeficientem aerodynamického odporu vzduchu CD nižším než 0,3 je Insignia Sports Tourer nejaerodynamičtějším kombi značky Opel všech dob.

Insignia Sports Tourer

Délka (mm) 4908
Šířka (mm) 1856
Výška (mm) 1520
Rozvor (mm) 2737
Objem zavazadlového prostoru (l) 540 – 1510

Opel Insignia Sports Tourer má zacíleno na mladší skupinu zákazníků než sesterský sedan. Kombi je výbornou volbou pro rodiny a sportovní, aktivní osobnosti se spoustou zájmů a volnočasových aktivit, které potřebují často převážet objemnou sportovní výbavu, ale nechtějí se vzdát elegantního stylu, vynikajících jízdních vlastností a nízké spotřeby paliva vozu střední třídy.

Nový Opel Insignia Sports Tourer se dostane na evropské trhy na jaře roku 2009. Opel očekává, že Sports Tourer si získá vysoký podíl na prodejích na tradičných trzích pro vozy kombi, jako jsou především Itálie a Německo. Podobně, jako v případě modelů Insignia sedan a hatchback, také Insignia Sports Tourer byla vyvinuta v Evropském designerském centru GM v německém Rüsselsheimu. A v Rüsselsheimu, kde stojí jeden z nejmodernějších a nejefektivnějších automobilových závodů na světě, se Insignia Sports Tourer bude také vyrábět.

Sportovní design, špičková aerodynamika

I když designeři přenesli na Sports Tourer sportovní a elegantní design Insignie, nešetřili ani námahou, aby největší Insignii dali osobitý vzhled. „Tento model má svoji vlastní, zcela jedinečnou osobitost – jeho design je ale stále v souladu s novým designerským jazykem automobilky Opel,“ říká Mark Adams, viceprezident GM Europe odpovědný za design. „V tomto designu se sochařské umění propojuje s německou precizností. Kombinujeme vyváženou praktičnost se sportovním dynamickým stylingem.“

Výsledkem je dynamické, sportovní kombi, které elegantně maskuje svoji funkčnost a vysokou užitnou hodnotu. Aby toho dosáhli, reinterpretovali designeři celou řadu prvků. Natáhli dveře zavazadlového prostoru hluboko do boků karoserie a zvýraznili je velkými koncovými světly. Chromovaný pás, nesoucí velké logo automobilky Opel, je symbolem hodnoty a kvality tohoto modelu.

Zadní čelo přechází ve spodní části do zaobleného nárazníku, zdůrazňujíc aerodynamický styling vozu. Střešní spojler má stejný samý účinek – prodlužuje dynamicky zakřivenou linii střechy zdůrazněnou střešními ližinami. Vzduch je tak vedený podél střechy po delší dráze, což snižuje koeficient aerodynamického odporu. Dvě vertikální žebra, přemosťující střešní spojler a koncová světla, mají stejný účinek.

Tak, jako v případě sedanu Insignia, konstruktéři GM Europe jemně doladili i ty nejmenší detaily, aby zaručili vynikající aerodynamiku. Mezi tyto detaily patří především zaoblené rohy předního nárazníku a jeho dolní pružný lem, větší zaoblení A-sloupku karoserie, křídlovitý tvar vnějších zpětných zrcátek a profilování dolní ramene zadních závěsů kol. Dva spojlery pod vozem vedou vzduch přes zadní nápravu ještě více snižují odpor a nadlehčování, optimalizované byly i tři čelní otvory pro vstup vzduchu k motoru a brzdám. S hodnotou CD od 0,30 je Insignia Sports Tourer nejaerodynamičtějším kombi značky Opel všech dob. S čelní plochou 0,69 m2 je lepší, než mnohé malé automobily.

Interiér: Spousta prostoru, praktické prvky, jako např. systém FlexOrganizer

Dynamický vzhled nového kombi ukrývá interiér, který nabízí mimořádný prostor pro pět cestujících a objemný zavazadlový prostor základního objemu 540 litrů. Insignia Sports Tourer si zachovala rozvor sedanu (2,74 m), do délky ale vzadu přidala asi 8 cm, takže nyní měří celkem 4,91 m. Po sklopení zadních sedadel je nákladový prostor (po přední sedadla) dlouhý 1,91 m a sportovní kombi nabízí až 1510 l prostoru pro náklad.

Insignia Sports Tourer spojuje sportovní vzhled s prostorností a funkčností konvenčních kombi. Systém automatického udržování světlé výšky je stejně praktický, jako podpora zavírání pro manuálně ovládané dveře zavazadlového prostoru, které se při zavírání samy přitáhnou do zámků- oba tyto prvky jsou součástí bohaté standardní výbavy.

K dispozici jsou rovněž elektricky ovládané dveře zavazadlového prostoru, které navíc dovolují nastavení výšky otevření, což může zabránit jejich poškození v nižších garážích. Připočítat je třeba i praktická řešení, jako známý systém FlexOrganizer, který umožňuje oddělení a zabezpečení převážených věcí: Flexibilní systém sítí a přepážek se dá připevnit na dvě horizontální kolejnice podél obou stran nákladového prostoru. Množství odkládacích míst v interiéru zahrnuje i velké kapsy ve výplních předních dveří, které pojmou i PET láhev o objemu 1,5 l.

K nové Insignii Sports Tourer patří i nové materiály čalounění sedadel. Novinka v celé automobilové branži využívá nanotechnologii „TopTec“, která pomáhá čalounění odolávat ušpinění a zabraňuje vsakování kapalin – čalounění se proto až o 50 procent snáz čistí než běžné čalounění. TopTec materiál (k dispozici s béžovým interiérem) je průdyšný jako běžný materiál a umožňuje i rodinám s malými dětmi sáhnout po interiéru s přátelsky světlým čalouněním.

Výběr z devíti motorů

S Insignií Sports Tourer přicházejí dva zcela nové motory a doplňují tak sedm motorů, které byly už k dispozici pro modely sedan. Turbodiesel s dvoustupňovým přeplňováním

2.0 BiTurbo o výkonu 190 k a přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 1,6 l a výkonu 180 k budou k dispozici i pro verze sedan a hatchback. K základním devíti motorům přibude v průběhu budoucího roku verze Insignia ecoFLEX s výrazně nižší spotřebou paliva a produkcí emisí CO2.

Silný a inovativní agregát: Nový turbodiesel 2.0 CDTI BiTurbo

Nový turbodiesel 2.0 CDTI BiTurbo s dvoustupňovým přeplňováním bude vrcholným vznětovým motorem pro modely Insignia. S dvojstupňovým přeplňováním má nejvyšší výkon 140 kW/190 k při 4000 ot/min, což odpovídá litrovému výkonu 70 kW/95 k! Nejvyšší točivý moment 400 Nm je k dispozici už při výjimečně nízkých otáčkách 1500 ot/min.

Inovativní technologie „Cleantech“, která ovládá spalování prostřednictvím elektronického systému „closed loop“ je poprvé použita ve čtyřválcovém motoru se systémem přímého vstřikování „common-rail“. Tlakové senzory, zabudované přímo do žhavicích svíček, neustále monitorují spalovací tlaky v každém válci, dosahující hodnot až 180 barů – měření probíhá až milionkrát za minutu, s přesností nejméně 98 procent. Naměřená data se posílají do centrální řídicí jednotky motoru a vstřikování paliva se kontinuálně nastavuje. Tento systém zaručuje, že motor pracuje vždy v optimálních otáčkách pro nejvyšší výkon a co nejnižší produkci výfukových splodin s nejvyšší účinností a nejmenší hlučností.

Dvoufázový koncept přeplňování zaručuje dobrou odezvu motoru na pokyny pedálu plynu i v nízkých otáčkách. Dvě turbodmychadla - jedno velké, druhé malé – jsou zapojena do série a jsou ovládaná kombinovaným klapkovým systémem. Do hranice otáček 1500 t/min procházejí výfukové plyny turbínou pouze malého turbodmychadla s nízkou setrvačností, které vhání vzduch do válců pod tlakem až do 3,3 baru. Jakmile otáčky motoru vzrostou, část výfukových plynů se vede do většího turbodmychadla a obe dmychadla jsou aktivní. Po prvotním stlačení vzduchu ve velkém dmychadla se vzduch vede přes mezichladič do malého dmychadla a potom už vysoce stlačený je vháněn do válců. Při otáčkách motoru nad 3000 ot/min se vzduch vede přímo do velkého turbodmychadla, odkud se stlačený vzduch tlačí do válců přes mezichladič.

Třetí generace vstřikovacího systému „common-rail“, pracující s tlaky do 2000 barů, je dalším speciálním prvkem motoru 2.0 CDTI BiTurbo. Například při hydraulickém stříhání je 2000 barů dostatečný tlak na přestřihnutí 15 c, silného bloku z nerezavějící oceli! Ve vznětovém motoru Opel se palivo dodává do válců z vysokotlakého zásobníku prostřednictvím mimořádně přesných piezoelektrických vstřikovačů, které umožňují až osm vstřiků během jediného pracovního zdvihu pístu. To umožňuje extrémně přesné řízení spalování, což se pozitivně odráží v nižší hlučnosti i spotřebě a vysoké čistotě výfukových plynů.

Oxidační katalyzátor, umístěný blízko motoru, a standardně montovaný částicový filtr obstarávají další čištění výfukových plynů. Nový motor je certifikovaný pro normu Euro 5 – stejně, jako všechny ostatní motory Insignie.

Účinný a sportovní čtyřválec: Nový motor 1.6 Turbo o výkonu 180 k

Nový zážehový čtyřválec řady ECOTEC o objemu 1,6 l využívá rovněž přeplňování turbodmychadlem. Motor má výkon 132 kW/180 k a jeho točivý moment vrcholí na hodnotě 230 Nm při 2200 ot/min – a tuto hodnotu drží až do 5400 ot/min. Kromě toho motor dokáže díky systému krátkodobého zvýšení plnicího tlaku „overboost“ přidat dalších 15 procent točivého momentu, který tedy dosahuje hodnoty až 266 Nm. Elektronické ovládání umožňuje nejvyšší plnicí tlak až 2,5 baru po dobu až 5 sekund, oproti 2,1 baru při normálním běhu motoru. Funkce „overboost“ se aktivuje při rychlém stlačení pedálu plynu až k podlaze.

Hlava válců, olejová vana a sací potrubí s bočně namontovanou škrticí klapkou jsou z hliníku. Integrace tělesa turbodmychadla do litého výfukového potrubí (typický prvek motorů Opel) optimalizuje hmotnost a zabezpečuje rychlou odezvu. Turbodmychadlo (chlazené vodou) je výsledkem společného vývoje konstruktérů automobilky Opel a specialisté firmy BorgWarner Turbo Systems. Vyznačuje se vylepšenou průtokovou geometrií, lepšími materiály a zvýšenou životností.

Kompaktní motor 1.6 Turbo o hmotnosti 131 kg je jen o 15 kg těžší než jeho přirozeně plněný sourozenec. Vrtání a zdvih činí 79 mm/81,5 mm a zdvihový objem 1598 cm3, výkonová hmotnost 82,5 kW/112,5 k na litr zdvihového objemu. Při 2000 ot/min a plnicím tlaku 2 bary spotřebuje motor jen 406 gramů paliva na kilowatthodinu. Také tento motor je certifikovaný podle přísné emisní normy Euro 5.

Dostupné inovace i ve verzi Sports Tourer

Podvozek vyvinutý pro pohon předních i všech kol je konstruovaný tak, aby garantoval vysokou úroveň bezpečnosti a komfortu. Může být navíc vylepšený mechatronickým podvozkovým systémem FlexRide, který zlepšuje stabilitu a dokáže v reálném čase elektronicky ovládat tlumení kmitů kol. FlexRide rovněž umožňuje řidiči výběru ze třech jízdních režimů. Vedle standardního adaptivního modu může řidič navolit komfortní režim „Tour“, nebo zvolí nastavení „Sport“, který zvyšuje požitek z dynamické jízdy v Opelu Insignia Sports Tourer, protože změní nastavení řízení, ovládání plynu a dokonce i osvětlení přístrojové desky.

Zájemci o Opel Insignia si mohou objednat i sofistikovaný systém pohonu všech kol Adaptive 4x4, který proaktivně distribuuje točivý moment tak, aby byla zaručena dokonalá stabilita a optimální trakce za všech podmínek.

Bezpečnost modelu Insignia Sports Tourer zvyšuje i kamerový systém „Opel Eye“, který registruje a do paměti ukládá dopravní značky a varuje řidiče také v momentu, kdy vůz začíná nechtěně vyjíždět ze zvoleného jízdního pruhu.

Dalšími inovativními prvky jsou nová generace adaptivních světlometů AFL+, které se natáčejí do zatáček spolu s řízením a pracují podle potřeby v devíti různých režimech, nebo dokonale ergonomická sedadla Ergonomic Sport Seats, nabízené za velmi přijatelnou cenu.

Anketa

Jezdím vozem:

Poslední komentáře

Reklama

RSS kanál

Syndikovat obsah