Reklama
Výměna oleje a olejového filtru u motorů X18XE a X20XEV
Návod na výměnu motorového oleje a olejového filtru u motorů X18XE a X20XEV s popisem doporučených kvalitativních norem olejů pro benzínové a naftové motory. Součástí rovněž tabulka s potřebným množstvím oleje pro nejčastěji vyskytované motory.
Budeme potřebovat:
- Zvedák nebo montážní jámu
- Olej
- Olejový filtr
- Nálevku
- Torxní klíč 40/45
- Nástroj na demontáž olejového filtru
- Nádobu na použitý olej o objemu větším, jak 5 litrů
Jaký zvolit olej?
V manuálu vozidla najdete nejpřesnější informace o tom, jaký olej je pro váš vůz nejvhodnější. Pokud nepozorujete problémy a zvýšený úbytek oleje, není důvod pro změnu viskozitní třídy. Obecně se nejčastěji používá olej viskozity SAE 15W-40, 10W-40, 5W-40.
Kvalitativní normy olejů pro benzínové motory:
SAE 15W-40 API SG/CD ACEA A2-96 a vyšší
SAE 10W-40 API SG/CD ACEA A2-96 a vyšší
SAE 5W-40 API SG/CD ACEA A2-96 a vyšší
Kvalitativní normy olejů pro naftové motory:
SAE 10W-40 ACEA B3-96 a vyšší
SAE 5W-40 ACEA B3-96 a vyšší
Potřebné množství olejové náplně
Typ motoru |
X16XEL |
X17DT |
X18XE |
X20DTL |
X20XEV |
X25XE |
Množství náplně [l] |
3,5 |
5 |
4,5 |
5,5 |
4,5 |
4,5 |
Postup:
Při výměně oleje můžeme použít „engine oil flush“ – jedná se o čistič usazenin v prostoru motoru. Při jeho použití dbáme pokynů výrobce čističe.
Motor zahřejeme na jeho provozní teplotu.
Zvedneme vůz, případně najedeme na montážní jámu. Vůz by měl být ve vodorovné poloze.
Pod vypouštěcí šroub umístíme nádobu na vyjetý olej.
! nádoba musí být dostatečně velká, aby nám olej nepřetekl !
Vyšroubujeme vypouštěcí šroub.
! olej má více než 80°C, proto pozor na popálení!
Necháme vytéct všechen olej.
Zašroubujeme vypouštěcí šroub. Je vhodné vyměnit těsnící O-kroužek (motory 1,8 a 2,0)
Sundáme kolo na straně spolujezdce, před sebou vidíme olejový filtr. Posuneme pod něj nádobu na vyjetý olej. Filtr odšroubujeme. Je velmi pravděpodobné, že bude velmi silně držet a budeme nuceni použít nástroj na demontáž olejového filtru.
Po sundání olejového filtru může dojít k rozstříknutí oleje, proto je vhodné dát pod něj nějakou nádobu, kterou umístíme co nejblíže filtru.
! olej má více než 80°C, proto pozor na popálení !
Před montáží nového filtru potřeme jeho gumové těsnění olejem, aby lépe těsnilo. Můžeme také filtr naplnit troškou čistého oleje.
Našroubujeme nový filtr, po dosednutí gumového těsnění na motor pootočíme ještě o ¾ otáčky.
Namontujeme kolo a vůz spustíme na zem.
Odšroubujeme víčko oleje na motoru.
Nasadíme nálevku a nalijeme cca 3,5-4 litry oleje. Počkáme deset minut až olej sedne a doplníme na požadovanou míru.
Po první jízdě zkontrolujeme, poté kontrolujeme cca každých 500 Km a před každou delší jízdou.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.